حمل و نقل

تخلیه هم‌زمان ۸ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بندر امام

با پهلوگیری دو فروند کشتی حامل نهاده‌های دامی، در حال حاضر هشت فروند کشتی حامل انواع  کالاهای اساسی در اسکله‌های غلات مجتمع بندری امام خمینی(ره) در حال تخلیه محموله‌های خود هستند.

به گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، داود چگنی سرپرست معاونت امور بندری و اقتصادی این اداره کل با اشاره  به روند ادامه‌دار و بدون توقف تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در این مجتمع بندری با هدف پایداری زنجیره تأمین کالا و امنیت غذایی در کشور گفت: این کشتی‌ها شامل ۴  فروند کشتی حامل دانه روغنی سویا، ۲ فروند کشتی حامل کنجاله سویا، یک فروند کشتی شکر خام و یک فروند کشتی حامل روغن خوراکی است که عملیات تخلیه آنان از پس از پهلوگیری آغاز شده است.

چگنی در ادامه افزود: با برنامه‌ریزی به عمل آمده تحت نظارت کارشناسان واحد اموربندری زمینه‌ پهلودهی تحت شرایط ایمن بزرگترین کشتی‌های حامل غلات به بندرامام خمینی(ره) در اسکله‌های این مجتمع بندری فراهم آمده و پس از پهلوگیری آنها عملیات تخلیه محموله‌ها با توجه به آمادگی عملیاتی و آماده‌ به‌کاری بالای تجهیزات استراتژیک بندرامام خمینی(ره) با بهره‌گیری از توان نیروهای مجرب در حال انجام است.

وی اظهار امیدواری کرد: عملیات تخلیه شبانه‌روزی محموله‌ کشتی‌های مذکور  و حمل آن به انبارهای این مجتمع بندری در کمتر از یک هفته به پایان خواهد رسید.

 سرپرست امور بندری و اقتصادی این اداره کل با اشاره به اینکه ذخایر کالاهای اساسی موجود در انبارها و مخازن نگهداری موقت کالای این بندر استراتژیک ۲ میلیون تن می‌باشد که از این مقدار یک میلیون و ۶۷۰ هزار تن در انبارها و ۳۳۰ هزار تن در مخازن نگهداری موقت روغن خوراکی موجود است، تصریح کرد:  این در حالی است که سهم گندم از کل کالاهای اساسی، افزایش ۶۰ درصدی و روغن خوراکی نیز رشد ۳۰ درصدی داشته است.

چگنی بیان داشت: از ابتدای سال جاری در مجموع ۵ میلیون تن انواع کالاهای اساسی از ۸۷ کشتی در این مجتمع بزرگ بندری تخلیه شده و با توجه به اهتمام عوامل اجرایی دخیل در زنجیره‌ جابجایی کالاهای اساسی به منظور تسریع در روند خروج کالاهای اساسی از بندر به همین مقدار کالا هم از انبارها و مخازن نگهداری موقت کالا به مراکز توزیع ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه با بهبود فرآیندهای بارگیری و خروج کالاهای اساسی شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ای در مدت ماندگاری انواع کالای اساسی در مجتمع بندری امام هستیم، خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی، اصلاح فرآیندهای ترخیص و صدور مجوزهای لازم و به کارگیری حداکثر توان تجهیزاتی در عملیات تخلیه و بارگیری، موجب تسریع در فرآیند خروج کالاهای اساسی شده است.

یادآور می شود: بندر امام خمینی(ره) با تخلیه و بارگیری بیش از ۷۰ درصد از کالاهای اساسی به عنوان کانون غلات کشور  نقش به سزایی در زنجیره‌ تأمین کالاهای اساسی کشور ایفا می‌کند.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button