اقتصادیحمل و نقل

سخنگوی انجمن صنفی تایر:

کمبود لاستیک ناشی از افت تولید به دلیل عدم تامین ارز بوده است

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: در تیرماه و مردادماه سال جاری صنعت تایر با افت تولید قابل توجهی ناشی از عدم تامین ارز و تهیه مواداولیه مواجه شد.

کمبود لاستیک خودرو در بازار این روزها به مهم ترین سوژه صنعتی وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است. بیشتر مسئولان از گرانی ناشی از کمبود این قطعه سخن می گویند، اما دلایل اصلی آن را مطرح نمی کنند.

از سوی دیگر شنیده ها حاکی از آن است که شبکه توزیع به دلیل نبود نظارت ها سیاست «دپو» را جایگزین عرضه کرده و در انتظار افزایش قیمت است. چرا که یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، به تازگی خبر از افزایش ۳۵ درصدی قیمت تایر داده است.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر می گوید: کمبود تایر در بازار ناشی از عدم تامین به موقع ارز برای تولیدکنندگان لاستیک ایجاد شده است، طی سه ماهه نخست سال جاری صنعت تایر به صورت مداوم افزایش تولید داشت. این درحالی بود که از بهمن ماه سال گذشته تخصیص و تامین ارز برای این صنعت به صورت قطره چکانی انجام می شد. روی کاغد ارز مورد نیاز تولید به تایرسازان «تخصیص» می یافت، ولی ارزی جهت خرید مواد اولیه «تامین» نمی شد. تا زمانی که مبادله مالی میان فروشنده و خریدار انجام نشود، به دلیل جبر تحریم های ظالمانه مواداولیه از مبدا به مقصد حرکت نمی کند. حتی گاهی تایرسازان داخلی باید پول را پرداخت کنند تا مواداولیه مورد نیازشان در برنامه تولید فروشنده قرار بگیرد.

وی افزود: به ازای هر کیلو تولید تایر ۱ تا ۱.۱ دلار ارزبری وجود دارد، به بیانی بهتر صنعت تایر سالانه ۳۰۰ میلیون دلار ارزبری تولید ناشی از تامین مواداولیه دارد به بیانی بهتر صنعت تایر سالانه ۳۰۰ میلیون دلار ارزبری تولید ناشی از تامین مواداولیه دارد. به صورت میانگین ماهانه ۲۵ میلیون دلار ارزبری تولید تایر وجود دارد. این درحالی است که از بهمن ماه سال گذشته تا تیرماه سال جاری فقط ۲۵ میلیون دلار ارز برای صنعت تایرسازی تامین شد. هرچند طی تابستان سال جاری تامین ارز کمی بهبود یافت، اما پاسخگو نیاز تولیدکنندگان نبود. از همین رو تایرسازان به دلیل عدم تامین ارز با چالش اتمام مواداولیه و توقف احتمالی تولید مواجه شدند، برای پیشگری از توقف تولید آهنگ تولید را کاهش دادند تا با برنامه ریزی برای مصرف مواد اولیه،ارز مورد نیاز نیز تامین شود.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button