بین‌المللحمل و نقل

مدیرعامل سازمان بنادر روز دریانوردی را تبریک گفت/ اهمیت حفظ محیط زیست دریا

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پیامی با اشاره به شعار امسال ایمو « مارپل در پنجاه سالگی، تعهد ما ادامه دارد» ” روز جهانی دریانوردی را تبریک گفت.

به گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران از سازمان بنادر و دریانوردی علی اکبر صفایی در این پیام تاکید کرد: ایران به عنوان یکی از دولت های پیشگام در عضویت آیمو، به تمامی ضمایم شش گانه کنوانسیون مارپول ملحق شده است و همگام با دیگر دولت های متعهد، همواره خود را پایبند به اصول، قواعد، الزامات و استانداردهای این سند مهم بین المللی دانسته و از هرگونه تلاش و کوششی برای حصول اطمینان از اجرای این مقررات توسط ذی نفعان از یک طرف و اعمال نظارت موثر بر آنها از طرف دیگر دریغ نمی نماید و در این مسیر سرمایه گذاری های کلانی را پس از انقلاب اسلامی انجام داده است

در قسمتی از این پیام  آمده است: تعیین شعار«مارپل در پنجاه سالگی، تعهد ما ادامه دارد» از سوی سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) به عنوان یکی از سازمان های تخصصی وابسته ملل متحد و عالی ترین مرجع صلاحیت دار وضع قواعد و استانداردهای جهان شمول در حوزه حفظ محیط زیست دریایی و ارتقای ایمنی و امنیت دریانوردی برای روز جهانی دریانوردی سال ۲۰۲۳ با لحاظ اولویت های کاری و چالش های پیش روی صنعت دریانوردی، برای توجه دادن همگان، از فعالان حوزه صنایع دریایی، کشتیرانی و حتی بندری گرفته تا مقامات دولت های عضو آیمو، سازمان های بین المللی و انجمن های مردم نهاد، به حفظ محیط زیست دریایی و افزایش بهره وری کشتیرانی می باشد.

 آیمو با تصویب معاهدات دریایی زیست محیطی متعدد از جمله کنوانسیون مدیریت آب توازن، کنوانسیون ضد خزه، شناورسازی مغروقه ها و در رأس همه اینها، کنوانسیون بین المللی پیشگیری از آلودگی دریایی مصوب سال ۱۹۷۸، معروف به «MARPOL 78» و در کنار آن دهها دستورالعمل، توصیه نامه، راهنما و قطعنامه، پای بندی کامل خود را به اصل حفظ محیط زیست دریایی به عنوان یکی از اصول توسعه پایدار در عصر کنونی به اثبات رساند و در پنجاه سالگی تصویب کنوانسیون مارپول، به عنوان خاستگاه معاهدات دریایی زیست محیطی، بر استمرار تعهدات خود در این زمینه تاکید ورزید.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از دولت های پیشگام در عضویت آیمو، به تمامی ضمایم شش گانه کنوانسیون مارپول ملحق شده است و همگام با دیگر دولت های متعهد، همواره خود را پای بند به اصول، قواعد، الزامات و استانداردهای آمده در این سند مهم بین المللی دانسته و از هرگونه تلاش و کوششی برای حصول اطمینان از اجرای این مقررات توسط ذی نفعان از یک طرف و اعمال نظارت موثر بر آنها از طرف دیگر دریغ نمی نماید و در این مسیر سرمایه گذاری های کلانی را پس از انقلاب اسلامی انجام داده است.

 در پایان روز جهانی دریانوردی را به جامعه بزرگ دریایی کشور تبریک و تهنیت عرض می نمایم ضمن ادای احترام به ارواح طیبه شهدا به خصوص شهدای دریایی، مراتب سپاس و قدردانی خود را از همه کسانی که سهمی ولو کوچک در توسعه و شکوفایی صنایع دریایی و دریانوردی کشور در همه ابعاد آن داشته اند، ابراز و اعلام مینمایم و برای همه عزیزان و خانواده محترم آنان سلامتی و توفیق روزافزون را در جهت نیل به اهداف عالی اقتصاد دریایی کشور، از درگاه خداوند متعال مسئلت می دارم .

** پیام کی‌تاک لیم، دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی

کی‌تاک لیم، دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در پیامی به مناسبت روز جهانی دریانوردی، با اشاره ۵۰ سالگی کنوانسیون جلوگیری از آلودگی‌های کشتی در محیط زیست دریا( مارپل)، آن را تحول آفرین خواند و تاکید کرد: در طول این سال‌ها کنوانسیون مارپل، تاثیر مثبتی بر حفظ محیط زیست دریایی داشته و شیوه طراحی و فعالیت کشتی‌هایی مانند این کشتی را متحول کرده است. تعداد آلودگی های نفتی تا بیش از ۹۰ درصد در این ۵۰ سال، در نتیجه اجرای این کنوانسیون و اقدامات هدفمند دیگر، کاهش داشته است.

 دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO) در این پیام تصریح کرده است که امروزه، کشتی‌ها بیش از ۸۰ درصد تجارت جهانی را بر عهده دارند و میلیون‌ها نفر مسافر را به مقاصدی در سراسر دنیا منتقل می‌کنند و حمل و نقل دریایی، همچنان ایمن‌ترین و کارآمدترین روش حمل و نقل از نظر انرژی است.

کشتیرانی یکی از حلقه‌های حیاتی زنجیره تامین جهانی است و این یک حقیقت قطعی، در دورانی مملو از رویدادهای مبهم و نامعلوم است.

سازمان بین المللی دریانوردی ( آیمو )، نقش خود را به عنوان قانونگذار جهانی برای کشتیرانی ایفا می‌کند تا تضمین کند بخش دریایی، کالاها را به روشی ایمن و مناسب محیط زیست حمل می‌کند.

کنوانسیون مارپل، تغییراتی در کشتیرانی و در سلامت اقیانوس‌های ما به وجود آورده است و همچنان اثرات مفید خود را، در ۵۰ سال آینده نیز به جای خواهد گذاشت.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button