حمل و نقل

مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی:

ایران یکی از بزرگترین ناوگان دریایی جهان را در اختیار دارد/ رشد ۷ درصد کانتینری

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین ناوگان دریایی تجاری دنیا را در اختیار دارد و بنادر کشورمان هم اکنون بیش از ۲۰۰ میلیون تن ظرفیت دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حمل و نقل یران، علی اکبر صفایی در آیین  گرامی داشت روز جهانی دریانوردی تاکید کرد: با تلاش همه دست‌اندرکاران دریایی کشور مجموعه حمل و نقل دریایی کشور، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی، صنایع کشتیرانی، صنایع فراساحل، بنادر، مؤسسات رده‌بندی و همه فعالان دریایی امروز اقتصاد دریامحور رشد چشم‌گیری دارد و این مساله مهم ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت کنوانسیون مارپل به عنوان یک سند مهم بین المللی بر نقش  کلیدی دریانوردان  بر اجرای این کنوانسیون تاکید کرد. و گفت: اجرای کنوانسیون مارپل با بیش از ۵۰ سال سابقه برای حفظ محیط زیست دریایی برای ما اهمیت زیادی دارد و تاکنون ایران اجرای این کنوانسیون را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه  در طول حدود دو سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام سند توسعه اقتصاد دریامحور را در مجمع و کمیته‌های فرعی بررسی کرد که این سند در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، گفت: این سند به عنوان یک سند بالا دستی برای اولین بار با عنوان سیاست های کلی نظام تدوین شد که کار ارزشمندی است و با تاکیدات رهبر انقلاب این سند به زودی ابلاغ و اجرایی می‌شود.

صفایی با بیان اینکه هم اینک  کار گروه ویژه ای به ریاست وزیر راه و شهرسازی برای اجرایی شدن اقتصاد دریا تشکیل شده و این کارگروه فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: هم اکنون وزارت راه و شهرسازی با تعیین ۲۷ نقطه در نوار ساحلی برای هم پیوندی استان‌ها برنامه‌ریزی کرده و با شکل گیری اقتصاد دریا در ۲۷ نقطه نوار ساحلی کشور در جنوب فعالیت های مهی در حال شکل گیری است.

مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی یادآورشد: تجارت دریایی بین‌المللی با ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن کالا امسال رشد ۲ درصدی داشت اما فعالیت کانتینری در بنادر ایران ۷ درصد و سایر فعالیت های حمل ونقل دریایی کشور رشد ۳ درصدی داشت.

صفایی در حاشیه این مراسم در حمع خبرنگاران بیان کرد: قرارداد هندی‌ها در بندر چابهار پس از   ۱۰ الی ۱۲ سال بلاتکلیفی جمع‌بندی شد. این جمع‌بندی را برای معاون حقوقی رئیس جمهور تا هفته آینده می‌فرستیم و با تأیید این فرایند کار به سرعت پیش خواهد رفت همچنین همین موضوع را هندی‌ها در داخل کشور خود دنبال می‌کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: فرمت قرارداد با طرف هندی در بندر چابهار نهایی شده است و این قرارداد به هر شکل که باشد منافع ایران را تأمین می‌کند.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button