حمل و نقل

عضوهیات عامل سازمان بنادرودریانوردی:

ایران در حفظ محیط زیست دریایی متعهد به رعایت الزامات بین‌المللی است

معاون امور دریایی و عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: قرار بود روز جهانی دریانوردی ۲۰۲۳ در ایران برگزار شود، اما کارشکنی و اقدام ناشیانه، غیر حرفه‌ای و سیاسی آمریکا و انگلستان باعث لغو امتیاز میزبانی این مراسم از ایران شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حمل و نقل یران، مجید علی نازی در آیین  گرامی داشت روز جهانی دریانوردی، تاکید کرد: با این اقدام ناشایست آمریکا نشان داد که کینه‌ای عمیق از ملت شریف ایران در دل دارد و با خواری و خفت، مراسمی را که فلسفه برگزاری‌ آن تجلیل از دریانوردان و فعالان حوزه دریایی بود با نفوذ سیاسی به هم زد.

وی با بیان اینکه این بدعت، نقطه تاریکی بر پیشانی سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO) خواهد بود، اظهارداشت: برهم زدن این مراسم توسط آمریکا، به اذعان تمام کشورهای عضو آیمو، حرکت غیرحرفه‌ای و ناشیانه‌ای بود که نه تنها از ارزش‌های کشور عزیزمان نکاست، بلکه بر عزت و بر ذلت و زبونی آمریکا افزود.

عضو هیات عامل سازمان بنادرودریانوردی سپس با اشاره به شعار سازمان بین‌المللی دریانوردی مبنی بر حفظ و ارتقای ایمنی و امنیت دریانوردی و جلوگیری از آلودگی دریایی و هوایی ناشی از فعالیت کشتی‌ها، تاکید کرد: آیمو بر تداوم تعهدات دولت‌ها در خصوص اجرای مفاد و الزامات کنوانسیون مارپل تاکید ویژه دارد.

علی‌نازی با دسته‌ بندی کنوانسیون‌های دریایی مربوط به آلودگی به سه دسته کنوانسیون‌های پیشگیرانه، مقابله‌ای و مسئولیتی، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای قدیمی و مؤثر آیمو مفتخر است که به همه کنوانسیون‌های جهانی ملحق شده است و با سرمایه‌گذاری‌های کلان همواره خود را پایبند به تعهدات و الزامات معاهدات بین‌المللی می‌داند.

 معاون امور دریایی سازمان بنادرودریانوردی با بیان اینکه این سازمان در راستای الزام به اصل ۵۰ قانون اساسی همواره به دنبال توسعه حمل ونقل دریایی با رویکرد حفاظت محیط زیست دریایی بوده است، افزود: سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور، متولی پیشگیری و مقابله با آلودگی‌های ناشی از فعالیت کشتی‌ها، سکوهای فراساحلی در آب‌های تحت حاکمیت و صلاحیت ایران است.

 وی با اشاره اقدامات سازمان بنادر در راستای اجرای الزامات کنوانسیون مارپل و سایر کنوانسیون‌های مربوط به آلودگی، از ایجاد ۷ مرکز اصلی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی در بنادر شمال‌ و جنوب کشور؛ ایجاد مراکز دریافت مواد زائد به کشتی‌های متردد در آب‌ها و بنادر کشور و تأمین تجهیزات پا‌کسازی و مقابله با آلودگی دریا خبر داد.

 علی نازی همچنین انجام بازرسی و کنترل‌های لازم زیست محیطی با هدف پیشگیری و مقابله با آلودگی‌های دریایی؛ الحاق یک فروند شناور تخصصی مقابله با آلودگی (دریاپاک) به ناوگان شناوری استان بوشهر و تدوین طرح‌های اقتضایی آمادگی و مقابله با آلودگی مواد شیمیایی خطرناک در بنادر را از دیگر اقدامات موثر این سازمان در راستای مقابله با آلودگی های دریایی عنوان کرد.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button