صنعت و معدنیادداشت

ضرورت های اجرای طرح زیست بوم و فناوری جدید در بخش معدن و صنایع معدنی – ایرج منصوری

اجرای طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) در بکارگیری فناوری‌های جدید در رشد ۱۳ درصدی سالانه بخش معدن و توسعه معادن و صنایع معدنی کشور بسیار تاثیرگذاراست.

بدون شک اجرای طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی حلقه اتصال دانش و فناوری‌های نوین به چرخه معدن و صنایع معدنی را فراهم می‌کند.

این طرح توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ایمیدرو بر اساس تفاهمنامه همکاری‌های مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وظایفی همچون سیاست گذاری، تسهیل گری، شبکه سازی آموزش و ترویج پژوهش و آینده پژوهی رفع منازعات و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه زیست بوم در سال ۹۹ راه‌اندازی شده است.

ایجاد و خلق استارت‌آپ‌ها توسعه کسب و کارهای نوپا، تجاری سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان خلاق و فناور و توسعه زیست بوم فناوری‌های پیشران انقلاب صنعتی چهارم با اولویت فناوری‌های هوش مصنوعی، اینترنتی، اشیا بلک چین و غیره از مهم ترین مزیت های اجرای این طرح اعلام شده است.

استفاده از فناوری‌های نوین در افزایش بهره‌وری و کاهش مصارف انرژی، بهبود فرایندهای تولید در معادن و صنایع معدنی به خصوص در صنایع فولاد، آلومینیوم، سرب، روی و طلا، بهره مندی از فناوری نوین در حوزه صنعت نسل ۴ معادن، استفاده از فناوری نوین در بومی سازی معدن و صنایع معدنی از دیگر مزیت های طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) اعلام شده است.

استفاده از فناوری‌های نوین در بهره‌برداری و استخراج، استفاده از فناوری‌ها در روش‌های نوین و به کارگیری فناوری ها و تجهیزات نوین در بخش معدن و صنایع معدنی از دیگر مزیت های اجرای این طرح است.

بدون تردید با تشکیل مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ایمیدرو و مرکز رشد و شکوفایی ایده‌های نو در ایمیدرو تمام تلاش دست اندرکاران این سازمان این است که با بهره مندی از فناوری‌های نوین و پیشرفته در حوزه معادن و صنایع معدنی، بخش معدن کشور بتواند ۱۳ درصد رشد سالانه را تجربه کند.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button