حمل و نقل

نخجوانی: فرهنگ ایمنی همواره نیازمند ارتقا و بروزرسانی است

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه مقوله ایمنی شامل سه بخش نیروی انسانی، تجهیزات و فرهنگ ایمنی است، گفت: فرهنگ ایمنی همواره نیازمند ارتقا و بروزرسانی است.

به ‌گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ کاپیتان رضا نخجوانی در مراسم گرامیداشت روز ایمنی آتش‌نشانی که روز شنبه برگزار شد، ضمن ابراز رضایت از فرهنگ ایمنی فعلی گفت: این موضوع هرگز اقناع پذیر نیست بلکه باید به مانند تجهیزات ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه موضوع تحریم، ایران را از سایر کشورها متمایز کرده است، گفت: سایر کشورها دارای مدرن ترین هواپیماها با استانداردهای بین‌المللی در بهترین شرایط هستند اما تحریم‌های ناجوانمردانه دشمن شرایط خاصی را برای ایران بوجود آورده که تاکنون تنها با تخصص و ایثار متخصصانی چون نیروهای ایمنی و آتش‌نشانی توانسته‌ایم امور را به پیش برانیم.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه با تلاش‌ها و دغدغه‌های نیروهای ایمنی و آتش‌نشانی آشنایی دیرینه دارد، گفت: باتوجه به ایثار و شجاعتی که این نیروها در کار دشوار خود دارند، لازم است تا به حقوق خود به‌ نحواحسنت دست یابند.

نخجوانی گفت: با جدیت حامی موضوعات و مطالبات مرتبط با ایمنی هستیم و با تعامل اعضای هیات مدیره در خصوص تجهیزات جدید نیز نظر مساعدی خواهیم داشت تا اقدامات در حال اجرای اداره‌کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما با سرعت بالاتری انجام شود.

وی ضمن اشاره به سانحه آتش‌سوزی انبار سازمان هواپیمایی کشوری مستقر در شرکت فرودگاه‌ها، گفت: این حادثه باعث شد تا ذره‌ای از خدمات و زحمات این نیروهای شجاع دیده شود.

واژه جان برکف برازنده نیروهای آتش‌نشانی است

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه مراسم گرامیداشت روز ایمنی و آتش‌نشانی گفت: واژه جان برکف برازنده نیروهای آتش‌نشانی است و بارها مصادیق ایثارگری و شجاعت آن‌ها را به وضوح دیده‌ایم.

محمد الهی‌نیا با بیان اینکه مدیران اپرون نیز همانند آتش‌نشانان همواره در صحنه‌های عملیاتی حضور دارند، گفت: نیروهای عملیاتی اداره‌کل آتش‎نشانی و هدایت زمینی هواپیما، همواره در دو جبهه گرم و سرد با آتش و یخبندان می‌جنگند.

وی با رضایت از اقدامات انجام شده در بحث ایمنی و آتش‌نشانی، افزود: در یک دهه اخیر به لحاظ تامین تجهیزات و کیفیت نیروی انسانی به درجه مطلوبی رسیده‌ایم و نیروهای ما حرف برای گفتن دارند.

معاون عملیات هوانوردی با اشاره به انسان محور بودن تمامی امور، به‌خصوص امور عملیاتی مثل ایمنی و آتش‌نشانی، گفت: بحث آموزش و ارتقای آمادگی جسمانی از نکات بسیار مهمی است که همواره باید به آن توجه شود.

الهی‌نیا گفت: امروز ساختار و تشکیلات آتش‌نشانی و نیز سمیلاتور آموزش نیازمند ارتقا و بهبود است که این مهم با حمایت مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها محقق خواهد شد.

از برگزاری ۲۵ دوره مانور طرح اضطراری کامل تا بحران کمبود نیرو در چهار سال آینده

مدیرکل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما ضمن تجلیل از تلاش همیشگی نیروهای آتش‌نشان به‌خصوص در حادثه آتش‌سوزی اخیر، گفت: برگزاری ۲۵ دوره مانور طرح اضطراری کامل و نیز برگزاری مسابقات بین آتش‌نشانان، گواهی می‌دهد که این نیروها همواره با حفظ آمادگی، شجاعانه در دل آتش و سوانح می‌روند.

حمید حاجی‌بیگی افزود: در حال حاضر از ۹۳۰ آتش‌نشان فعال در کشور، ۷۲۰ نیرو در رده آتش‌نشان، ۱۲۴ نیرو ارشد آتش‌نشان و ۸۶ نیرو افسر آتش‌نشان هستند.

وی با بیان اینکه ۹ دستگاه خودروی کف‌ساز درح ال تعمیر اساسی و بازیابی است، گفت: در آینده نزدیک شبیه‌ساز نجات و اطفای حریق و نیز موتور و ارابه فرود هواپیما برای فرودگاه‌های کرمان و مشهد خریداری می‌شود.

مدیرکل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما گفت: بازسازی هشت خودروی کف‌ساز و خرید چهار دستگاه برف‌روب سه‌کاره نیز در دستورکار است.

حاجی‌بیگی با اشاره به ایجاد ارزش افزوده توسط اداره‌کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما برای شرکت فرودگاه‌ها، گفت: در سال‌های گذشته، درحالی ۱۵ خودروی کف‌ساز، ۶۴ ولوو و ۱۰ خودروی برف‌خور خریداری شد که اگر این اتفاق امروز رخ می داد با هزینه هنگفتی مواجه می‌شدیم.

وی با اشاره به انجام نصب و راه‌اندازی سیستم اعلان و اطفای حریق در اماکن مختلف، گفت: طراحی و نظارت بر عملیات اجرایی نصب و راه‌اندازی این سیستم‌ها در ساختمان مرکزی شرکت فرودگاه‌ها، مرکز کنترل فضای کشور و مرکز مخابرات انجام شد.

مدیرکل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما گفت: برگزاری ۶۲ دوره آموزشی، تربیت ۱۲ مدرس داخلی دوره رفتارشناسی حریق و بی‌نیاز شدن از مدرسان خارجی و صدور ۴۳۰ گواهینامه ویژه رانندگی و عملیات با خودروهای آتش‌نشانی فرودگاهی تنها بخشی از دیگر اقدامات اداره‌کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما بوده است.

حاجی‌بیگی ضمن اشاره به جذب ۷۲ نیروی جدید با مجوز سازمان اداری استخدامی کشور، گفت: با توجه به بازنشست شدن نیروها در چهار سال آینده، برای جلوگیری از بحران کمبود نیرو از همین حالا باید به فکر جذب و تربیت نیروهای جدید باشیم.

سهم پررنگ آتشنشانان در آمار شهدای شرکت فرودگاه‌ها

مشاور امور ایثارگران شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در پایان این مراسم، گفت: اداره‌کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما با تقدیم چهار شهید، سهم پررنگی در آمار ۱۶ شهید همکار در شرکت فرودگاه‌ها دارد.

رضا علامه‌زاده گفت: نیروهای جان برکف آتش‌نشان در دفاع مقدس از جان خود گذشتند اما هرگز اجازه سقوط فرودگاه را ندادند.

گفتنی است؛ در پایان مراسم گرامیداشت روز ایمنی و آتش‌نشانی که با حضور وبیناری آتش‌نشانان فرودگاه‌های کشور برگزار شد، از تابلوی مزین به نام و تصویر چهار شهید آتش‌نشان رونمایی و از دختر شهید آتش‌نشان عبدالکریم نرمانی تجلیل شد.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button