حمل و نقل

مدیرعامل کشترانی جمهوری اسلامی ازسرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری برای نوسازی ناوگان خبرداد

مدیرعامل کشترانی جمهوری اسلامی ازسرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری برای نوسازی ناوگان خبرداد و گفت: توسعه فعالیت های گروه کشتیرانی متوقف نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران به نقل از روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمد رضا مدرس خیابانی تاکید کرد: توسعه و فعالیت گروه کشتیرانی به‌عنوان امانت­دار اقتصاد ایران، متوقف نخواهد شد و مذاکره برای خرید و ساخت ۷۱ فروند شناور به مبلغ تقریبی ۲.۵ میلیارد دلار برای نوسازی، جایگزینی و جوان­‌سازی ناوگان در دستور کار است؛ ضمن اینکه عقد قرارداد ساخت شش فروند شناور در اروندان، خرید ۸۰۰ دستگاه واگن از داخل کشور و توسعه خدمات جامع لجستیک با راه­‌اندازی زیرساخت‌های مورد نیاز و الزامات حمل ونقل چندوجهی نیز در جریان است.

وی یادآورشد: شرکت کشتیرانی جمهوری‌اسلامی ایران یک شرکت با قدمت ۵۶ ساله است که به عنوان خط دفاعی دوم کشور، توانسته ایفای نقش نموده و علاوه ‌بر ایفای مأموریت­‌های خود در سایه شدیدترین تحریم­‌های بین­‌المللی، ۲۸ میلیون تن بار به کشور‌های سراسر دنیا و تمامی مقاصد بندری اقدام کند؛ ضمن اینکه مشارکت در اجرای برنامه توسعه‌ای سواحل مکران که مورد تأکید رئیس‌جمهور بوده نیز با فعال­‌سازی بندر چابهار و سرمایه‌گذاری راهبردی گروه کشتیرانی در ماه‌های گذشته در مسیر تحقق اهداف قرار گرفته و خط منظم کشتیرانی هم‌اکنون از چین و هند به مقصد بندر چابهار فعال است.

یکی از دستاورد‌های دولت سیزدهم رونق تجارت خارجی و تأکید برای توسعه تجارت با کشور‌هایی همچون روسیه، ونزوئلا و آفریقای جنوبی است. ضمن اینکه با الحاق ایران به پیمان شانگ‌های و بریکس نیز، این فضا فراهم شده که ایران بتواند تجارت خود با این کشور‌ها را نیز بسط و گسترش دهد. براین اساس، در راستای سیاست­‌های دولت سیزدهم گروه کشتیرانی نسبت به راه­‌اندازی و عملیاتی کردن کریدور شمال- جنوب اقدام کرده است؛ و همان‌طور که در پاسخ به سؤال قبلی جنابعالی نیز اشاره کردم، ظرفیت حمل ونقل در دریای خزر به میزان ۲۳ هزار تن افزایش یافته که سرمایه‌گذاری تقریبی ۳۵ میلیون دلاری را از سوی گروه کشتیرانی به‌دنبال داشته است. اجرای این سیاست­‌ها در کنار جوان‌سازی ۱۵ فروند از کشتی‌های ناوگان کشتیرانی دریای خزر حین تعمیرات ادواری نیز کمک کرده تا این ناوگان در حوزه صادرات به روسیه و حمل بار در قالب کریدور شمال- جنوب، نسبت به گذشته تقویت شود که نتیجه آن، رشد ۱۳۸ درصدی حمل بار از سوی کشتیرانی دریای خزر است؛ به‌نحوی که ظرفیت حمل بار از ۹۵ هزار تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۸ هزار تُن در سال ۱۴۰۱ در دریای خزر به ثمر رسیده و کریدور شمال- جنوب نیز عملیاتی شده است؛ ضمن اینکه این مهم نیز با برقراری خطوط مستقیم کشتیرانی از بنادر شمالی کشور به بنادر کشور‌های حاشیه دریای خزر بویژه روسیه میسر شده است. از جمله دیگر اقداماتی که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای تسهیل حمل بار صادراتی به روسیه و ترانزیت بار در قالب کریدور شمال-جنوب انجام داده، برقراری نرخ واحد حمل در کریدور شمال-جنوب و صدور بارنامه سراسری برای نخستین‌بار در کشور است که گامی رو به جلو برای بصرفه­‌تر کردن صادرات به کشور روسیه و رونق تجارت با این کشور است. یکی دیگر از کار‌های شاخصی که در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و با همکاری همه‌جانبه سفیر ایران در روسیه به ثمر نشسته، سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری ایران در بندر سالیانکای روسیه و در اختیار گرفتن راهبری آن از سوی گروه کشتیرانی جمهوری‌اسلامی ایران است که در تاریخ حمل و نقل کشور در نوع خود بی‌نظیر است؛ هرچند که طرف روس نیز باید برای تسهیل تجارت با ایران، رودخانه ولگا را نیز لایروبی کند که هم‌اکنون این اقدام هم به ثمر نشسته است. درواقع، با در اختیار گرفتن راهبری بندر سالیانکا در روسیه از سوی گروه کشتیرانی، منجربه این شده که معطلی کشتی‌های حامل بار صادراتی و وارداتی ایران در بنادر روسیه به حداقل برسد که این خود، مدت زمان ترانزیت زمان و صرفه اقتصادی حمل بار را نیز افزایش داده است. همان‌طور که شما هم در سؤال خود مطرح کردید، رونق تجارت با کشور‌های آفریقایی و ونزوئلا به‌عنوان یکی از سیاست­‌های کلی تجاری نظام و دولت سیزدهم است که در این راستا، برقراری مجدد خط منظم حمل بار به مقصد ونزوئلا از سوی گروه کشتیرانی محقق شده، هر چند که حمل بار به این مقاصد نیز صورت می­‌گرفته است، اما با تأکید دولت، این خط کشتیرانی به‌صورت منظم نسبت به سرویس‌دهی به تجار و فعالان اقتصادی اقدام می‌کند و در صورت وجود بار از سوی صاحبان کالا، این آمادگی وجود دارد که با فاصله­‌های زمانی کوتاه‌تر، بتوان نسبت به حمل بار اقدام کرد. از سوی دیگر، برقراری مکانیزم حمل یکسره کانتینری از بنادر چین و هند به مقصد بنادر ایرانی از جمله چابهار و در ادامه در مسیر‌های کریدوری به مقصد روسیه نیز صورت گرفته که این هم، در راستای عمل به سیاست­‌های دولت محقق شده است.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button