حمل و نقل

خادمی از افتتاح آزادراه ۲۱۲ کیلومتری شیراز – اصفهان با حضور رئیس جمهور اواخر این هفته خبر داد

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به مزیت های افتتاح آزادراه ۲۱۲ کیلومتری شیراز – اصفهان گفت: این ابر پروژه آزادراهی توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران افتتاح می شود و با بهره برداری از این پروژه متوسط طول آزادراه های کشور ۹ درصد افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حمل ونقل ایران خیرالله خادمی در آستانه افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان در جمع خبرنگاران، افزود: این آزادراه دو مرکز استان اصفهان و فارس را به هم متصل   می کند و ارزش روز این پروژه بزرگ آزادراهی هم اکنون بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این آزادراه که در اواخر این هفته توسط رئیس جمهور در ۶ قطعه برای افتتاح آماده شده است، گفت: عرض این آزادراه بیش از  ۲۵ متر با ۴ خط عبوری است و بلند ترین پل عبوری کشور به ارتفاع بیش از ۱۱۰ متر به طول ۲۶۴ متر در این آزادراه ساخته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال ۵ پروژه آزادراهی تکمیل می‌شود. ما ۲۴ طرح آزادراهی به طول ۴ هزار کیلومتر داریم، در حال حاضر ۲۷۹۳ کیلومتر آزادراه در حال بهره‌برداری است که با افتتاح آزادراه شیراز ـ اصفهان به ۳۰۰۵ کیلومتر می‌رسد و بدین ترتیب ۹ درصد به طول آزادراه‌های کشور اضافه می‌شود.

خادمی اظهارداشت: از ۴ هزار کیلومتر طرح آزادراهی که باید بسازیم ۱۰۳۸ کیلومتر در حال ساخت است. همچنین آزادراه منجیل ـ رودبار که گلوگاه آزادراه قزوین ـ رشت بود، به طول ۸.۵ کیلومتر که همه پل و تونل است، بهمن امسال افتتاح می‌شود و این می تواند ترافیک این منطقه را برطرف کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: امسال ۶ هزار کیلومتر بزرگراهی نیز در دست ساخت داریم، ضمن آنکه ۲۰ هزار کیلومتر آزادراه زیر بار عبور ترافیک است و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی نیز امسال افتتاح می‌ شود.

خادمی با بیان اینکه در مجموع هم اکنون ۱۰ هزار و ۳۵۰ کیلومتر مسیرهای ریلی و جاده‌ای و آزادراهی در حال ساخت داریم، یادآورشد: ۳۲۷۰ کیلومتر مسیر ریلی نیز در دست اجرا است.

وی افزود: امسال ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی افتتاح می‌شود که راه آهن بستان آباد تبریز افتتاح شد، راه آهن همدان ـ سنندج اواخر آبان ، اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی رشت اوایل آذرماه و راه آهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۴ کیلومتر تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: راه آهن اردبیل به عنوان یکی از سخت‌ترین پروژه‌های ریلی که ۱۷۵ کیلومتر مسیر ریلی کشور امسال افتتاح می‌شود و به طور متوسط ذر ۱۰ سال اخیر شرکت ساخت سالانه ۱۹۹ کیلومتر راه آهن را کمیل و به شبکه ریلی کشور اضافه کرده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: نرخ عوارض آنلاین آزادراه شیراز- اصفهان بعد از تصمیم‌ کمیته سرمایه گذاری وزارت راه تا ۲ روز آینده اعلام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه ۵۰ کیلومتر از این آزادراه رویه بتنی دارد، افزود: مبلغ عوارضی هنوز مشخص نیست، پیش بینی می‌کنیم یکی از ارزان‌ترین نرخ‌های عوارضی آزادراهی را داشته باشد.

خادمی اظهارداشت: افتتاح این آزادراه ۱۳۵ کیلومتر مسیر تردد بین دو استان را کوتاه می‌کند و به طور متوسط سالانه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه جویی دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت با بیاناینکه بیش از ۱۰ هزار و ۳۵۰ کیلومتر انواع مسیرهای جاده‌ای، ریلی و آزادراهی هم اکنون در حال ساخت است، تاکید کرد: یک هزار و ۳۸ کیلومتر از این پروژه ها مربوط به پروژه‌های آزادراهی در کشور است.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button