حمل و نقل

عملیات تخلیه‌وبارگیری کالا در بنادر هرمزگان ۸.۱درصد افزایش یافت

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از رشد ۸.۱ درصدی عملیات تخلیه‌وبارگیری کالا و رشد ۸.۳ درصدی عملیات کانتینری در بنادر هرمزگان طی نیمسال نخست ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، حسین عباس‌نژاد با اشاره به اینکه میزان عملیات تخلیه و بارگیری نفتی و غیرنفتی بنادر هرمزگان طی شش ماهه نخست سال جاری معادل ۵۳ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۵۰ میلیون تن بود، اظهار داشت: شاهد رشد ۸.۱ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا‌های نفتی و غیرنفتی در بنادر استان هرمزگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی ادامه داد: همچنین میزان عملیات کانتینری در بنادر استان هرمزگان طی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ معادل یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۶۵ TEU بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

میزان جابه‌جایی مسافر دریایی
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه طی شش ماهه نخست سال جاری ۹ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۳۲۸ جابه‌جایی مسافر در بنادر هرمزگان صورت گرفت، خاطرنشان کرد: همچنین تعداد شناور‌های زیر ۱۰۰۰ تن ورودی به بنادر هرمزگان طی مدت مذکور برابر ۵۵ هزار و ۳۷۸ فروند و تعداد شناور‌های بالای ۱۰۰۰ تن، ۲ هزار و ۸۱۵ فروند بود که در بخش شناور‌های زیر ۱۰۰۰ تن شاهد رشد ۹۷ درصدی بودیم.

تخلیه و بارگیری ریلی
عباس‌نژاد همچنین به تخلیه و بارگیری ریلی به کل عملیات در بندر شهیدرجایی در نیمسال نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره و اعلام کرد: کل عملیات تخلیه و بارگیری در بندر شهیدرجایی طی مدت مذکور معادل ۴۱ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۲۱۲ تن و کل عملیات ریلی برابر دو میلیون و ۴۶۸ هزار و ۴۵ تن بود که حاکی از سهم ۶ درصدی ریلی است.

وی با ارائه پیشنهاداتی به منظور افزایش سهم حمل و نقل ریلی کالا در بنادر کشور، عنوان کرد: راه اندازی پایانه مکانیزه تخلیه و بارگیری مواد معدنی در سیستم حمل ریلی بندر، ارائه خدمات کامل گمرکی و اسنادی توسط گمرک ریلی بندر، واگذاری مدیریت راهبری خدمات ریلی به یک متولی پاسخگو از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اتصال محوطه‌های مستعد حمل ریلی به خطوط ریلی بندر، ایجاد پنجره واحد بین بندر، گمرک و راه آهن، ایجاد و راه اندازی سیستم اسکن و توزین اختصاصی ریلی، راه اندازی سیستم مانیفست ریلی و همچنین راه اندازی قطار برنامه‌ای از دیگر پیشنهاداتی است که می‌توان در راستای افزایش سهم حمل و نقل ریلی کالا به آن اشاره کرد.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button