حمل و نقل

با حضور وزیر راه و شهرسازی:

ترمینال بزرگ فرودگاه کیش با ظرفیت ۶ میلیون مسافر افتتاح شد

سومین ترمینال بزرگ فرودگاهی کشور به مساحت کل ۲۵ هکتارو با ظرفیت جابجایی ۶ میلیون نفر مسافر در سال و سیستم یکپارچه پذیرش مسافر، فردا با حضور وزیر راه و شهرسازی ‌در کیش افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران از وزارت راه و شهرسازی فرودگاه بین المللی کیش فردا با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌شود.

مشخصات و ویژگی‌های ترمینال جدید مسافری فرودگاه بین المللی کیش در ۲ طبقه شامل طبقه همکف با کاربری فضای عمومی، سالن انتظار مسافرین، خروجی گمرک، کریدورهای اصلی و فضاهای جانبی، کنترل امنیت و فضاهای تجاری است.

بنابر این گزارش این ترمینال دارای ۶ درگاه ورودی مسافری شامل ۵ درگاه در راهرو مسافران ورودی و یک درگاه از طریق اتوبوس، ۱۳ گیت خروجی (سالن ترانزیت)،۱۰ دستگاه پل تلسکویی (PBB) برای انتقال و تبادل مستقیم مسافرین با هواپیما، سیستم انتقال بار مسافرین (BHS) به صورت اتوماتیک، ۴۸ دستگاه میز پذیرش مسافر، ۱۰ دستگاه پله‌ برقی و ۱۲ دستگاه آسانسور برای تردد در طبقات و سیستم‌های پیشرفته تجهیزات فرودگاهی و پارکینگ روباز به ظرفیت ۵۲۰ خودرو در محوطه شمالی است.

همچنین مساحت کل زمین ۲۵هکتار، زیربنای ساختمان ترمینال ۴۹ هزار متر مربع، زیربنای موتورخانه، هزار و ۸۶۵ مترمربع و مساحت محوطه ۱۶ هکتار است.

بنابر این گزارش ترمینال جدید فرودگاه کیش، سومین ترمینال بزرگ فرودگاهی کشور به لحاظ ظرفیت و وسعت با قابلیت جابجایی۶ میلیون نفر مسافر در سال و سیستم یکپارچه پذیرش مسافر و انتقال بار است.

برای ساخت ترمینال جدید فرودگاه کیش از شرکت‌های دانش بنیان داخلی برای ساخت تجهیزات اصلی فرودگاهی از جمله BHS (سیستم انتقال بار مسافر) و PBB (پل‌های تلسکوپی انتقال مسافر به هواپیما و بالعکس) استفاده شده است.

 «حجت‌الله عبدالملکی» مشاور رییس جمهور در این خصوص در یک گفت و گوی تلویزیونی با بیان اینکه ایجاد زیر ساخت‌های سخت افزاری اقتصاد بین الملل مورد توجه ویژه دولت قرار دارد، افزود: طرح‌های بزرگ لجستیکی در حوزه فرودگاه، بنادر و خط آهن در مناطق آزاد اجرا می‌شود که ترمینال مدرن فرودگاه کیش یکی از آنها است.

وی با بیان اینکه، جهانی سازی راهبرد اصلی ما در توسعه است و ایجاد زیرساخت‌های لجستیک برای تحقق این راهبرد در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: اتمام فرودگاه جدید کیش با تلاش شبانه روزی دولتمردان، اتفاق مبارکی است که مردم ایران از آن بهره مند خواهند شد.

مشاور رییس جمهور گفت: پیشرفت حدود ۳۰ درصدی این طرح طی ۲ سال گذشته یک اقدام جهادی بود که به مردم هدیه شد.

وی با بیان اینکه ترمینال جدید فرودگاه کیش دارای تراز استانداردهای جهانی و هوشمند است، گفت: مردم پس از حضور در این فرودگاه تفاوت را به وضوح احساس خواهند کرد.

پایانه فرودگاه بین المللی کیش با قابلیت پذیرش سالانه ۶ میلیون مسافر و با زیربنای ۴۹ هزار متر مربع به عنوان مدرن‌ترین فرودگاه کشور محسوب می‌شود که آماده افتتاح است.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button