حمل و نقل

مدیر کل بنادر ودریانوردی استان هرمزگان:

ظرفیت کانتینری بندرشهیدرجایی با تکمیل فاز سوم به ۸ میلیون کانتینر افزایش می یابد

مدیر کل بنادر ودریانوردی استان هرمزگان گفت: در صورت تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینری این بندر به ۸ میلیون کانتینر در سال افزایش می یابد.

به گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران، مهندس حسین عباس نژاد روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بندرشهید رجایی افزود:  هم اکنون ظرفیت کانیتنری این بندر سالانه ۷ میلیون کانتینر است.

وی با بیان اینکه در ۷ ماهه نخست امسال بیش از ۱۰ میلیون مسافر از بنادر مسافری استان هرمزگان جابجا شدند، افزود: بخش خصوصی امسال در بندر شهید رجایی بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان برای انجام سرمایه گذاری  قرارداد منعقد کرده است.

مدیر کل بنادر ودریانوردی استان هرمزگان یادآورشد: در حال حاضر استان هرمزگان با ۷۲ بندر بزرگ و کوچک دارد و استفاده از این ظرفیت بنادر برای توسعه اقتصاد دریا محور بسیار ضروری است.

عباش نژاد در ادامه به اهمیت افتتاح برج کنترل ترافیک بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: هم اکنون به طور متوسط روزانه از طریق این برج برای ۳۰ تا ۳۵ فروند کشتی عملیات ورود و خروج  ایمن انجام می شود.

مدیر کل بنادر ودریانوردی استان هرمزگان اظهارداشت: خوشبختانه با رشد عملیات تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی در ۷ ماهه نخست امسال شاهد رشد تخلیه و بارگیری کالاهای غیر نفتی بیش از ۵۶ درصدی در این بندر هستیم.

مهندس عباش نژاد تاکید کرد: در این مدت عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی در ۷ ماه امسال ۳۲ درصد رشد داشت و عملیات کانتینری نیز با یک میلیون و ۴۰۲ هزار کانتینر، بیش از ۸۸ درصد نسبت به ۷ ماهه سال گذشته افزایش یافته است.

مدیر کل بنادر ودریانوردی استان هرمزگان وسعت اراضی بندر شهید رجایی را هم اکنون ۲۴۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: با الحاق ۲۴۰۰ هکتار دیگر به اراضی این بندر مجموع اراضی این بندر به ۴۸۰۰ هکتار افزایش می یابد و برای ساخت پل ارتباطی ۲۴۰۰ هکتار اراضی جدید به بندر شهید رجایی، سازمان بنادر ۳ هزار میلیارد تومان هزینه می کند.

مدیرکل بنادر هرمزگان با اشاره به پروژه‌های کلان اقتصادی، از آغاز عملیات اجرایی اراضی ۲۴۰۰ هکتاری؛ آغاز عملیات اجرایی مجتمع بندری مکران؛ آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید حقانی و طرح توسعه حوضچه و پسکرانه بندر شهید رجایی خبر داد.
*شاخص‌های مردمی‌سازی اقتصاد در بنادر هرمزگان
عباس‌نژاد همچنین اجرای موج‌شکن فاز اول بندر نخل ناخدا با اعتبار بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال؛ سرعت‌بخشیدن به صدور مجوز و ثبت شناورهای صیادی و احداث موج‌شکن‌های مردمی و واگذاری مدیریت آن به ساحل نشینان را از جمله اقدامات سازمان بنادر در حوزه رونق معیشت و کسب و کار مردم عنوان کرد.
مدیرکل بنادر هرمزگان در نشست خبری با خبرنگاران اعزامی، با اشاره به اینکه هرمزگان با ۲۲۲۷ کیلومتر طولانی ترین مرز دریایی را دارد، اظهار کرد: این استان ۱۴ جزیره دارد و حدود ۷۲ بندر بزرگ و کوچک در هرمزگان فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه در هرمزگان بندر آفتاب ۱۰۰ درصد خصوصی داریم، افزود: در هرمزگان۳۰۰ سازه دریایی با تنوع مختلف از کشتی سازی، صنایع فراساحلی و نفتی در استان هرمزگان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر هرمزگان۱۸۱ میلیون تن است، گفت: ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی حدود ۶ میلیون TEU است که با تکمیل فاز ۳ توسعه این بندر، ظرفیت کانتینری به ۸ میلیون TEU افزایش می باید.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: سال گذشته سهم بنادر هرمزگان در تخلیه و بارگیری کالای نفتی ۳۶ درصد،غیرنفتی ۵۶ درصد و در جابجایی مسافر ۴۷ درصد رشد داشته است.
عباس نژاد با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه تخلیه و بارگیری کالای نفتی و غیرنفتی بیش از ۷۶ میلیون تن بوده که نشست به مدت مشابه سال قبل حدود ۴ درصد رسد داشته است، گفت: در بخش کانتینری نیز رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل ثبت شده است.
*ساخت ۵۰ شناور مسافری به ارزش کلی ۱۸۰۰ میلیارد تومان
وی از برنامه ساخت ۵۰ شناور مسافری به ارزش کلی ۱۸۰۰ میلیارد تومانی و تامین حدود ۸۰ درصد تسهیلات از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و افزود: این شناورها توسط صنایع داخلی ساخته می شود و تلاش می کنیم تا پایان امسال ساخت اولین شناور را آغاز کنیم‌. در زمان حاضر حدود ۵۲ فروند شناور با ظرفیت حدود ۵۰۰۰ صندلی به مسافران در بنادر هرمزگان خدمات می دهند.
* آغاز عملیات اجرایی پل دسترسی بندر شهید رجایی به اراضی ۲۴۰۰ هکتاری
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از عملیات اجرایی پل دسترسی بندر شهید رجایی به اراضی ۲۴۰۰ هکتاری با اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومانی سازمان بنادر خبر داد و اضافه کرد: عملیات اجرایی مجتمع بندر مکران آغاز شده، ضمن اینکه عملیات اجرایی بندر جدید لنگه، عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید حقانی و طرح توسعه حوضچه و پسکرانه بندر شهید رجایی آغاز می شود.
عباس نژاد یادآور شد: امسال عملیات اجرایی بزرگترین پروژه دریایی گردشگری کشور در استان هرمزگان آغاز خواهد شد.
اختصاص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های مسافربری در مسیر‌های بین‌المللی
مدیرکل بنادر هرمزگان گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ‏هیئت وزیران در مصوبه‌ای وزارت نفت را مکلف کرد به اختصاص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های مسافربری در سفر‌های بین‌المللی اقدام کند.
وی افزود: براساس مصوبه یاد شده از این به بعد، کشتی‌های مسافربری در سفرهای بین‌المللی پس از اخذ مجوز‌های لازم می‌توانند ۸۰ درصد از سهمیه سوخت مورد نیاز خود برای سفر بین بنادر جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را به نرخ یارانه‌ای دریافت کنند.
* راه‌اندازی خط مسافری بندر شهید حقانی به مقصد جزیره ابوموسی

در این نشست همچنین حمیدرضا محمدحسینی تختی، مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان گفت: با هماهنگی صورت گرفته از سوی فرمانداری جزیره ابوموسی و دفتر هماهنگی امور توسعه جزایر استانداری برای نخستین بار خط مسافری بندر شهید حقانی به مقصد جزیره ابوموسی راه‌اندازی شد.
وی ادامه داد: در نخستین اقدام به صورت ۲ سفر در هفته این خط فعالیت می‌کند که با استقبال هموطنان به تعداد سفر بیشتری افزایش خواهد یافت.
*ساخت بندر جدید لنگه
تختی افزود: مرحله نخست تخصیص اراضی مورد نیاز احداث بندر جدید لنگه به مساحت ۲۰۰ هکتار آغاز شده و با این طرح پروژه مطالعه احداث بندر جدید لنگه سرعت گرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به محصور شدن مجتمع بندری بندرلنگه در درون شهر و نبود امکان توسعه فیزیکی پسکرانه بندر، به منظور ارتقای جایگاه بندرلنگه در حوزه ترانزیت و صادرات و پاسخگویی به تقاضای حمل دریایی از این بندر، از تیرماه سال جاری مطالعه امکان سنجی و جانمایی بندر جدید لنگه آغاز شده که تا کنون با پیشرف ۶۰ درصدی همراه بوده است.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button