حمل و نقل

اجرای ۹۵ پروژه با ۱۲ هزارمیلیارد تومان اعتبار درهرمزگان/ پایان مطالعات اقتصادی بندر استراتژیک لنگه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تخصیص اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای توسعه دریامحور استان هرمزگان، شامل ۹۵ پروژه و طرح مشخص، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سفر دو روزه به استان هرمزگان از روند اجرای تعدادی از پروژهای توسعه‌ای، عمرانی و سرمایه‌گذاری بندر شهید رجایی بازدید کرد.

وی در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری بندر شهید رجایی، با اشاره به امضای ۵۵ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه و قرارداد سرمایه‌گذاری بندری و دریایی در آذرماه به مناسبت روز ملی حمل و نقل امسال، گفت: سهم استان هرمزگان از این میزان جذب سرمایه‌گذاری، ۳۲ هزار میلیارد تومان است که بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در دست اجرا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در بخش سرمایه‌گذاری دولتی برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها، به منظور افزایش سهم توسعه اقتصادی در بخش دریایی و بندری، مجموع اعتبارات استان هرمزگان ۱۲ هزار میلیارد تومان است که شامل ۹۵ طرح مشخص می‌شود.

وی میزان جذب طرح‌های عمرانی در استان هرمزگان را نیز حدود ۶۰ درصد اعلام و اضافه کرد: مشاوران و پیمانکاران باید به کارها سرعت دهند که زیرساخت‌هایی دریایی و بندری در این استان در اسرع وقت محقق شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان طرح در حوزه حمل و نقل دریایی در دست اجرا داریم که بخشی از آن‌ها در دهه مبارک فجر و سفرهای استانی رئیس جمهور قابل بهره‌برداری است.

صفایی در این بازدید که اعضای هیات عامل سازمان بنادر نیز او را همراهی کردند، از فرایند اجرای پروژه احداث پل دسترسی به اراضی ۲۴۰۰ هکتاری پسکرانه و احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی، جهت انبارش، صادرات و واردات مواد معدنی بندر شهید رجایی دیدن کرد.

مدیرعامل سازمان بنادر همچنین در این بازدید، روند اجرای پایانه مکانیزه غلات، مرکز خدمات بندری و دریایی و ساختمان در دست تکمیل اطلاعات و ارتباطات‌ بندر رجایی (ICT) را نیز از نزدیک بررسی کرد.

بر اساس این گزارش، ساخت مرکز خدمات دریایی و بندری بندر شهید رجایی با هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از خردادماه سال ۹۹ آغاز شد و با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی، آماده بهره‌برداری قرار دارد. در این مرکز انواع خدمات بانکی، بندری، مالی، کانتینری و اسنادی ارائه می‌شود.

ساخت پل اتصال به اراضی ۲۴۰۰ هکتاری پس‌کرانه بندر شهید رجایی با سرمایه‌گذاری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی در این بازدید، بر اجرای پرشتاب عملیات اجرایی و بهره‌برداری از پل دسترسی تا یک سال آینده تاکید کرد.

** پایان مطالعات اقتصادی بندر جدید و استراتژیک لنگه

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برنامه‌ریزی این سازمان برای اجرای پروژه‌های بزرگ بندری و دریایی در هرمزگان، گفت: علاوه بر انجام بازنگری طرح جامع بندر بزرگ مکران، مطالعات فتی و اقتصادی بندر جدید و استراتژیک لنگه نیز به پایان رسیده است.

صفایی در نشست با مهدی دوستی، استاندار هرمزگان با تقدیر از رویکردهای توسعه‌ای استانداری هرمزگان در حوزه حمل و نقل دریایی ، اظهار داشت: با تلاش مجموعه بنادر و دریانوردی در استان هرمزگان بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح توسعه‌ای و زیرساختی در دست انجام است که بخش عمده‌ای از آن‌ها شامل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: سیاست دولت سیزدهم در بحث دریا بیشتر فعالیت‌های مردم‌پایه بوده و بندر خمیر، لنگه، هرمز و نصب اسکله‌ها نمونه‌هایی از طرح‌های مردم محور است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، تمامی فعالیت‌های حوزه حمل و نقل دریایی اشتغال‌آفرین است و اثرگذاری قابل توجه اقتصادی دارد.

صفایی ادامه داد: پیرو دستور رهبرمعظم انقلاب مبنی بر توجه جدی به جزیره هرمز و رونق معیشت مردم این جزیره، به همین منظور بندرگاه نخل ناخدا طراحی شد که درحال حاضر موج‌شکن و حوضچه آن آماده شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: بندر هرمز نیز با هماهنگی انجام شده از سوی استاندار استان هرمزگان برای واگذاری به سازمان بنادر، به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button