حمل و نقل

صفایی: ۳۴۱۸۸۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه بندری و دریایی استان هرمزگان انجام شده است

مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی گفت: در راستای توسعه اقتصاد دریا محور هم اکنون ۳۴۱۸۸۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و سازمان بنادر در استان هرمزگان سرمایه گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حمل و نقل ایران، ” علی اکبر صفایی ” در آستانه دهه مبارک فجر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این میزان سرمایه گذاری هم اکنون ۲۰۶۱۰ میلیارد ریال پروژه از منابع داخلی این سازمان آماده افتتاح شده و عملیات اجرایی ۸۳۱۴۷ میلیارد ریال پروژه بندری و دریایی نیز توسط بخش خصوصی در این استان آغاز شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: علاوه بر این استان، ما در دهه مبارک فجر امسال ۴۳ پروژه با سرمایه گذاری ۶۵۶۶۰ میلیارد ریال از منابع داخلی سازمان بنادر در بنادر کشور افتتاح می شود.
صفایی با بیان اینکه در دهه مبارک فجر بندر بوموسی و سیریک با ۱۷ اسکله مسافری افتتاح می شود، گفت: در دولت سیزدهم معادل ۴۰۶۰ میلیارد ریال اعتبار ۱۸ پروژه افتتاح شده و قرارداد ۵۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی در بنادر کشور منعقد شده است.
وی به افزایش ۳۰ درصدی ترانزیت کالا از طریق بنادر کشور نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: در این راستا امسال تاکنون ۲.۵ میلیون تن سوخت از بنادر تجاری به کشورهای همسایه ترانزیت شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ابلاغ سند توسعه دریا محور توسط مقام معظم رهبری این سند نقطه عطفی در هم گرایی تمام دست‌اندرکاران حوزه دریایی است و این سند بالادستی مسیر حرکت ما را در حوزه دریایی به خوبی مشخص کرده و دریا به عنوان پیشران اقتصادی کشور مورد توجه جدی قرار گرفته و این می تواند در زمینه های اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی و امنیتی آینده روشنی را برای کشور رقم زند.
صفایی در خصوص الحاق ۲۴۰۰ هکتار زمین به اراضی بندر شهید رجایی بیان کرد: برای الحاق این اراضی سازمان بنادر معارضین ندارد و هم اکنون با عملیات ساخت پل ۱۳۰۰ متر پل برای این اراضی زیرساخت های ۴۵۰ هکتار زمین برای واگذاری به بخش خصوصی در حال آماده سازی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت بنادر کشور ۲۷۰ میلیون تن رسیده است، گفت: با اجرایی شدن پروژه های سرمایه گذاری در بنادر کشور ظرفیت بنادر به بیش از ۲۹۰ میلیون تن در سال افزایش می یابد، ضمن اینکه هم اکنون پتروشیمی ها بیش از ۱۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری را در سواحل کشور برنامه ریزی کرده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بندر مسافری بوموسی از جمله پروژ های مهم سازمان بنادر است که دهه فجر امسال افتتاح می‌شود، اظهارداشت: نرم‌افزار جامع فعالیت‌های بندری تا سال آینده بهره‌برداری می‌ رسد و پس ازراه اندازی این سامانه از این پس صدور مجوزها بدون نیاز به حضور فیزیکی متقاضیان انجام خواهد شد.

صفایی در ادامه با اشاره به سهم ۸ درصدی اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی برخی از کشورهای جهان افزود: در مدت ۲ سال برای تهیه اسناد توسعه اقتصاد دریا محور سازمان بنادر به عنوان نهاد حاکمیت دریایی کشور تلاش کرده تا این سازمان بتواند در راستای توسعه اقتصاد دریامحور نقش آفرینی بزرگی را داشته باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی سپس از اجرای ۱۰۵ پروژه از ابتدای دولت سیزدهم خبرداد و گفت: برای این پروژه ها ۱۲۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بنادر هزینه شده است.

صفایی خاطرنشان کرد: در حوزه تجهیزات دریایی و بندری نیز ۵۳ فروند تجهیز دریایی و بندری به اعتبار ۱۱۵ میلیون یورو در دست ساخت است که شامل یدک‌کش، بویه‌گذار، بازوی بارگیری و ماشین آتش‌نشانی از آن جمله هستند.

وی در خصوص جذب ۴۰۸ نیروی انسانی متخصص در سازمان بنادر و دریانوردی افزود:  سازمان بنادر مجوز جذب ۴۰۸ نفر را اخذ کرده است که ۱۰۰ نفر آنها از نخبگان هستند ۵۵و تاکنون ۴۵نفر نخبه جذب شده و برای ۳۰۹ نفر دیگر اطلاعیه عمومی برای برگزاری آزمون منتشر خواهد شد.

صفایی در ادامه گفت: از طرف هندی در بندر چابهار دعوت شده است که اسفند ماه امسال به ایران بیایند و قرارداد بلندمدت (۱۰ ساله) بندر چابهار منعقد شود و هم اکنون این مساله در حال پیگیری است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: اولویت ما در بندر چابهار افزایش چرثقیل های گنتری‌کرین و جرثقیل‌های دروازه‌ای روی اسکله و محوطه ای است و  طبق قرارداد ما مقرر شده طرف هندی نسبت به نصب این چرثقیل ها در بندر چابهار اقدام کند.

صفایی تصریح کرد: در خصوص کاهش تراز دریای خزر مطالعاتی از سنوات گذشته آغاز شد و به تازگی مطالعات آن شروع شده و بررسی های نشان می دهد که وضعیت بنادر تجاری در دریای خزر بحرانی نیست و لایروبی خزر در مناطق مورد نظر در حال اجرا است.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button