حمل و نقل

راه‌آهن یزد – اقلید و ایستگاه راه‌آهن مهریز به بهره برداری رسید

در سفر مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به استان یزد، پروژه راه‌آهن یزد – اقلید و ایستگاه راه‌آهن مهریز به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران از وزارت راه و شهرسازی، مسیر ریلی اقلید – یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر است که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر این راه‌آهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد و توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور آماده شده است.

همچنین این مسیر شامل ۲۷۰ کیلومتر خط اصلی و ۴۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی و ۱۱ ایستگاه است و خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور و معاونین و مدیران این شرکت در این سفر وزیر راه وشهرسازی را همراهی می کند.

طرح راه‌آهن یزد – اقلید که از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشور به عنوان حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب محسوب می‌شود، به طول ۲۷۰ کیلومتر آغاز شده است که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر این راه‌آهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد.

این مسیر شامل ۲۷۰ کیلومتر خط اصلی و ۴۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی و ۱۱ ایستگاه می‌شود. علاوه بر این سرعت جابه‌جایی قطار مسافری این طرح برابر با ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت جابه‌جایی قطار باری برابر با ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

این طرح ملی برقراری ارتباط ریلی استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد با استان‌های یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با کاهش بیش از ۳۱۰ کیلومتر مسیر و نیز تکمیل حلقه مفقوده محور ترانزیت ریلی شمال شرق – جنوب غرب و جنوب شرق – جنوب غرب کشور را در بر دارد.

حمل بیش از ۳ میلیون تن بار در سال نخست بهره‌برداری و بیش از ۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهره‌برداری و همچنین جابه‌جایی یک میلیون نفر مسافر در سال نخست بهره‌برداری و ۳ میلیون نفر مسافر در سال بیستم بهره‌برداری برای این طرح برنامه‌ریزی شده است.

بذرپاش، در ادامه سفرهای استانی و بهره‌برداری از پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی در مناطق مختلف کشور، صبح امروز یکشنبه ۶ خردادماه وارد استان یزد شد.

در این سفر، ۴۱۵۷ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن شامل مسکن تکمیلی، تدریجی، بازآفرینی شهری، مسکن روستایی و خودمالکی افتتاح می‌شود.

همچنین همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به یزد، عملیات اجرایی واحدهای مسکونی یک طبقه حیاط دار طرح نهضت ملی مسکن در این استان، آغاز می‌شود.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button