حمل و نقلشهرسازی و عمران

اتصال ریلی رشت – بندرکاسپین واهمیت آن درکریدور ریلی دریا به دریا/ توسعه تزانزیت محور جنوب به شمال

با حضور وزیر راه و شهرسازی راه آهن رشت – بندر کاسپین به عنوان بخشی از راه آهن قزوین – رشت و آخرین قطعه از کریدور ریلی دریا به دریا از خلیج فارس تا دریای خزر افتتاح  می شود.

برای تکمیل این پروژه عمرانی ریلی ۱۸ دستگاه پل بزرگ به طول ۷۹۹ متر و ۲۴۲ پل کوچک ساخته شده است و برای آماده سازی این مسیر ریلی بین المللی در شبکه ریلی کشور از خلیج فارس تا دریای خزر ۳۵ کیلومتر فیبر نوری و ۱۸ دستگاه تقاطع آماده سازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، راه آهن رشت – بندر کاسپین به عنوان یکی از مهمترین پروژه های ریلی و اولویت دار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال – جنوب آماده بهره برداری است و برای افتتاح این پروژه بزرگ ملی بیش از ۵ هزار تن آرماتور بندی و ۱۰۰ هزار مترمکعب بتن ریزی شده است.

این مسیر ریلی اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را فراهم می سازد و این رویداد از نظر مبادلات ترانزیتی، تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه، روسیه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است.
راه آهن رشت – بندر کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۰ هزار میلیارد احداث شده است و ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد می شود و آماده سازی این پروژه مهم ریلی ۲.۵ میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری شده است.

این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار می کند و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می سازد.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button