حمل و نقل

کمبود منابع مالی عامل تاخیر در بهره برداری از قطعه ۷ آزادراه شیراز – اصفهان/ سرمایه‌گذاران متقاضی برای سرمایه گذاری مراجعه کنند

مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز – اصفهان گفت: عدم تامین منابع مالی بهره برداری از قطعه ۷ آزادراه شیراز – اصفهان به طول ۱۳ کیلومتر را به تاخیر انداخته است.
به گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران، مهندس “رضا محمدیان “در گفتگو با خبرنگاران افزود: آزادراه شیراز – اصفهان به طول ۲۲۵ کیلومتر بخشی از کریدور شمال به جنوب در مرکز کشور است و در دو قسمت شیراز تا ایزدخواست و قسمت دیگر آن از ایزدخواست تا اصفهان ادامه دارد.
وی بیان کرد: عملیات اجرایی ساخت آزادراه شیراز – ایزدخواست به طول ۲۲۵ کیلومتر در ۷ قطعه برنامه‌ریزی شده که قطعات ۱ تا ۶ آن مهرماه سال گذشته با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران به بهره‌برداری رسید و قطعه ۷ آن با ۱۳ کیلومتر طول هم اکنون با ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث قرار دارد و اتمام عملیات این قطعه نیازمند تامین ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: این قطعه در ورودی شهر شیراز در دست اجرا هست و برای تکمیل این قطعه مجری سرمایه گذار آن نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی است و ضرورت دارد دولت نسبت به تخصیص و پرداخت آورده خود اقدام کند.
مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه شیراز – اصفهان گفت: ۶ قطعه این آزادراه ۲۰ مهرماه سال گذشته توسط رئیس جمهور شهید افتتاح شد و چون عملیات اجرایی قطعه ۷ آن دیر آغاز شده بود، هم اکنون تکمیل این قطعه با ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.
محمدیان افزود: پس از افتتاح این آزاد راه مقرر شد بخشی از هزینه های تکمیل و نگهداری آن از پرداخت عوارض خودروهای عبوری تامین شود ولی تاکنون این مهم عملی نشده و شرکت آزادراه شیراز – اصفهان برای تکمیل قطعه ۷ و نیز نگهداری این آزادراه با کمبود مالی مواجه شده است و پیگیریها برای دریافت مجوز برای اخذ عوارض از این آزادراه پس از ۷ ماه بی نتیجه مانده است.
وی اظهارداشت: به طور متوسط روزانه ۹ هزار خودرو از این آزادراه بدون پرداخت عوارض آزادراهی تردد می کنند و برای کامل شدن بهره برداری از آن باید عملیات اجرایی قطعه ۷ آن به پایان برسد در حالی که کمبود منابع مالی و عدم پرداخت سهم دولت بهره برداری کامل آن را به عقب انداخته است.

وی یادآوردشد: در ایام تعطیلات شاهد ترافیک سنگینی در ورودی و یا خروجی شهر شیراز هستیم، ولی با راه اندازی قطعه ۷ آزادراه شیراز اصفهان بسیاری از مشکلات ترافیک ورودی و خروجی شهر شیراز برطرف می‌شود.

وی با اشاره به میزان اشتغال زایی ساخت آزادراه شیراز – اصفهان اظهار داشت: در زمان ساخت این آزادراه از قطعه ۱ تا قطعه ۶ بیش از ۲۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این آزادراه مشغول کار بودند که ۱۵۰۰ نفر از آنها به صورت مستقیم مشغول کار بودند.

مدیرعامل شرکت آزادراه شیراز – اصفهان یادآور شد: در صورت تکمیل تمام قطعات آزادراه شیراز – اصفهان با راه‌اندازی مجتمع‌های رفاهی، پمپ بنزین، فروشگاهها و هتل ها و سایر امکانات مورد نیاز بخش حمل و نقل در این آزادراه برای بیش از یک هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی می شود که هم اکنون برای بیش از ۵۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی شده است.

محمدیان در ادامه از تمام سرمایه‌گذاران متقاضی در حوزه گردشگری و مجتمع‌های رفاهی در راه‌های کشور دعوت کرد برای اطلاع از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این آزادراه به این شرکت مراجعه کنند.

مدیرعامل شرکت آزادراه شیراز – اصفهان با بیان اینکه هم اکنون نصب و راه اندازی دوربین‌های ثبت تخلف در این آزادراه بسیار ضروری است، اظهار داشت:  راه اندازی دوربین‌های ثبت تخلف در این آزادراه بسیار ضروری است و باید زمینه‌های هوشمندسازی این آزاد را مورد توجه جدی قرار گیرد .

محمدیان در ادامه تاکید کرد: یش از ۵۷ هزار نیوجرسی ۶ متری مفصل‌دار در آزادراه شیراز – اصفهان مورد استفاده قرار گرفته است و در این آزادراه گاردریل وجود ندارد زیرا هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان نصب گاردریل منسوخ شده است.

وی با بیان اینکه با وجود استقرار راهداران ماموران امداد و نجات و اورژانس در این آزادراه تردد مسافران و تمام خودروها از ایمنی لازم برخوردار هستند، گفت: نگهداری این آزادراه و تامین تجهیزات مورد نیاز آن از جمله ماشین آلات، سیستم برق رسانی و نصب روشنایی و تامین امکانات با اولویت‌بندی در دستور کار شرکت قرار گرفته است و امیدواریم تا مهر ماه سال جاری سیستم روشنایی آزاد راه نیز به طور کامل به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار داشت: این آزادراه در هفت قطعه تکمیل می‌شود که ۱۷۴ کیلومتر آن رویه آسفالت دارد و بیش از ۵۰ کیلومتر آن نیز از رویه بتنی استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت آزادراه شیراز – اصفهان بیان کرد: قطعه اول این آزادراه ۵۴ کیلومتر قطعه دوم ۳۰ کیلومتر، قطعه سوم ۲۳ کیلومتر، قطعه چهارم ۳۵ کیلومتر، قطعه پنجم ۳۵ کیلومتر، قطعه ششم آن نیز ۳۵ کیلومتر طول دارد و قطعه هفتم آن ۱۳ کیلومتر طول دارد و در ادامه آن قطعه هشتم این آزادراه پس از گذر از کمربندی شیراز به طرف بوشهر ادامه خواهد داشت و طول این قطعه نیز ذر مطالعات اولیه ۱۳کیلومتر برآورد شده است.

محمدیان در پایان تاکید کرد: در صورتی که دولت آورده خود را تامین کند قطعه ۷ این آزادراه بزودی تمام می شود و برای زیر بار ترافیک رفتن این قطعه نیاوزمند ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی هستیم.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button