حمل و نقلشهرسازی و عمران

بهسازی رویه اسفالت آزادراه شیراز-اصفهان پس از ۷ سال بهره برداری ضروری است/ ۳۰ هزارمیلیارد تومان ارزش روز آزادراه

رئیس هیات مدیره شرکت ساخت، نگهداری و بهره‌برداری شرکت آزادراه شیراز- اصفهان با بیان اینکه بازگشت سرمایه در ساخت آزادراه ها بسیار طولانی است، گفت: پیش بینی می کنیم در صورت آغاز پرداخت عوارض آزادراهی در این مسیر بازگشت سرمایه گذاری در ساخت آزادراه بیش از ۱۸ سال طول بکشد.

به گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران، “حسین مینایی ” در جمع خبرنگاران افزود: آزادراه‌ها در تسهیل تردد نقش مهمی دارند و دریافت عوارض از این آزادراه می تواند بخشی از هزینه های منابع مالی مورد نیاز نگهداری این آزادراه را تامین کند.

وی با بیان اینکه با وجود بهره‌برداری از این آزادراه به طول ۲۱۲ کیلومتر و در ۶ قطعه، قطعه ۷ این آزادراه به طول ۱۳ کیلومتر در دست ساخت است، گفت: این آزادراه حدفاصل ایزدخواست تا شیراز زیر بار ترافیک رفته است، ولی قطعه ۷ آن با سهم ۳۰ درصدی این شرکت و ۷۰ درصدی دولت، مشکلاتی دارد که در صورت اختصاص سهم دولت این قطعه مهم نیز در ورودی شهرشیراز تا ۴ ماهه آینده زیر بار ترافیک می رود.

رئیس هیأت مدیره شرکت آزادراه شیراز- اصفهان تاکید کرد: سهم شرکت آزادراه شیراز- اصفهان به طور کامل پرداخت شده و اگر سهم دولت نیز به موقع پرداخت شود، قطعه ۷ این آزادراه برای بهره‌برداری آماده می شود تا بخش زیادی از ترافیک ورودی و خروجی کلانشهر شیراز برطرف شود.

مینایی با بیان اینکه مشارکت این شرکت در ساخت این آزادراه انتفاعی نبود، اظهار داشت: توسعه کریدور شمال – جنوب در این مسیر و تسهیل تردد و ارتقا ایمنی مهم ترین عامل مشارکت این شرکت در ساخت این آزادراه بود، زیرا که حمل ونقل پایه و ستون توسعه و یکی از عناصر مهم رشد اقتصادی و ترانزیت محسوب می شود.

رئیس هیات مدیره شرکت ساخت، نگهداری و بهره‌برداری شرکت آزادراه شیراز- اصفهان بیان کرد: پروژه های سرمایه گذاری در حوزه حمل ونقل و زیرساختهای آن پس از آماده شدن معمولا به دستگاهای اجرایی تحویل می شود اما رویکرد این شرکت در سرمایه گذاری ساخت این آزادراه نگهداری است و طبق برنامه ریزی درصددیمبرای حفظ این پروژه بزرگ آزادراهی در کشور در ۷ سال بعد رویه اسفالت آن بهسازی شود تا از تخریب این آزادراه جلوگیری شود.

وی، ارزش روز این آزادراه با احتساب سیستم های روشنایی، نصب علایم ، ساختمانهای پلیس راه و نصیب دوربین های مورد نیاز، فیبر نوری و هوشمندسازی آن و سایر تجهیزات را بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ما از تمام سرمایه گذاران دعوت می کنیم برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف این آزادراه به شرکت مراجعه کنند.

رئیس هیات مدیره شرکت ساخت، نگهداری و بهره‌برداری شرکت آزادراه شیراز- اصفهان اظهارداشت: برنامه ریزی شرکت این است که با تمام توان و همکاری پیمانکاران این آزادراه و تامین منابع مالی مورد نیاز، قطعه ۷ و در ادامه قطعه ۸ این آزادراه به طور کامل زیر بار ترافیک برود تا شاهد توسعه ترانزیت در کریدورشمال – جنوب و رفع ترافیک سنگین در مبادی ورودی و خروجی شیراز باشیم.

مینایی، به دستاوردها و مزیت های اقتصادی بهره برداری از آزادراه شیراز – اصفهان اشاره کرد و افزود: کاهش مسافت ۱۳۴ کیلومتری بین اصفهان تا شیراز، صرفه جویی ۱۳۶ میلیون لیتر مصرف سوخت در سال، کاهش بیش از ۲ ساعت سفر بین اصفهان تا شیراز و عبور از مناطق زیبای شمال غربی استان فارس از مهم ترین دستاوردهای بهره برداری از آزادراه شیراز – اصفهان است.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button