حمل و نقل

میزان رشد ترانزیت دریایی در دوماهه نخست امسال ۴۵ درصد افزایش یافت

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رئیس جمهوری شهید همواره به اجرای سیاست‌های توسعه دریا محور بسیار تاکید داشتند، گفت: ایجاد ۲۷ شهرک دریایی در دستور کار است و بهره برداری از ۲۷ پروژه بندری و دریای منشا تحولات بزرگی در حوزه دریایی و بندری کشور خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران مهرداد بذرپاش در آیین افتتاح ۲۷ پروژه دریایی و بندری و آغاز عملیات اجرایی ۲۳ پروژه مهم زیرساختی در بنادر کشور به صورت ویئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از مدیران و کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی و ادارات کل استانی اظهارداشت: این سیاست‌ها هر چه زودتر باید اجرایی شود و امروز با افتتاح این ۲۷ پروژه مشخص شد که بخش خصوصی نقش به‌سزایی در اجرای این پروژه‌ها داشته است.

وی بیان کرد: همچنین در کنار توسعه بنادر، ایجاد ۲۷ شهرک ساحلی در دستور کار دولت قرار دارد و میزان این جذب سرمایه گذاری و مشارکت را چند برابر افزایش می‌دهد.

بذرپاش تاکید کرد: بخش اعظم پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد بیشتر زیرساختی بود و ادارات کل بنادر و دریانوردی استان‌ها باید پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد را به اطلاع سرمایه‌گذاران برسانند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه ترانزیت ۵۸ درصد رشد داشتیم، افزود: میزان رشد در بخش ترانزیت دریایی در دوماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد رشد داشته ایم که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

بذرپاش در ادامه با اشاره به عملکرد توسعه ناوگان و شناورهای تجاری گفت: با ۸۰ فروند شناور میزان تناژ حمل بار ایران و روسیه در دریای شمال برابر است.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه ایمنی در بنادر، جمع آوری آب‌های سطحی و آتش نشانی، توسعه اسکله‌ها در بنادر محلی و بنادر اصلی برای اشتغال زایی، توسعه سرمایه گذاری در پس کرانه‌ها و توسعه انبارهای مکانیزه و آماده سازی سوله‌ها و افزایش وسعت پس کرانه‌ها که امروز افتتاح و یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد اشاره کرد و گفت: تجهیزات تخلیه و بارگیری مکانیزه سرعت و دقت را افزایش می‌دهد و معطلی رانندگان را به حداقل می‌رساند.

وزیر راه و شهرسازی قرارداد بلندمدت تجهیز و بهره برداری از ترمینال‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار را موجب رونق این بندر و نیز توسعه استان عنوان کرد و گفت: موافقت‌نامه توسعه فاز دو بندر شهید بهشتی چابهار با مشارکت بنیاد مستضعفان و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار مورد تایید اینجانب قرار گرفت و چابهار به نگین ترانزیتی کشور تبدیل می‌شود.

بذرپاش تایید کرد: در حوزه اقتصاد دریا با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری و با توجه به ظرفیت‌های ترانزیتی و لجستیکی در نقاط مختلف کشور باید زیرساخت‌ها را به وسیله منابع داخلی و جذب سرمایه توسعه دهیم.

وزیر راه و شهرسازی رقابت با کشورهای همسایه در حوزه حمل و نقل دریایی را نا برابر دانست و گفت: نظام سلطه کشور ما را تحریم کرده است.

وزیر راه وشهرسازی در خاتمه با بیان اینکه آیت الله رئیسی در مسیر خدمتگذاری ذره‌ای کم نگذاشتند، تصریح کرد: پاسداشت واقعی این شهید آن است که ما نیز در مسیر خدمت ایشان کم نگذاریم.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: توسعه سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌ها، احداث سیلوهای نگهداری، توسعه انبارهای مکانیزه و آماده‌سازی زمین‌ها و واگذاری آنها، سرمایه‌گذاری در بنادر کشور را جذاب می‌کند.

وی تاکید کرد: توسعه تجهیزات تخلیه و بارگیری مکانیزه در بنادر یکی از ضروریات است و باید در دستور کار باشد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: قرارداد جدید منعقد شده با هندی‌ها در بندر شهید رجایی چابهار این بندر رو به رونق بیشتر می‌رساند.

بر اساس این گزارش، با حضور وزیر راه و شهرسازی ۲۷ پروژه بندری و دریایی افتتاح و عملیات اجرایی ۲۳ پروژه دیگر، به صورت ویدئوکنفرانس، آغاز شد.

جمع کل ارزش روز پروژه‌های قابل افتتاح در روز جاری ۱۲۰هزار میلیارد ریال است که ۱۱۵هزار میلیارد ریال آن از محل منابع داخلی تامین شده و پنج هزار میلیارد ریال دیگر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

این پروژه‌ها در ۷ استان مازندران، گیلان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان افتتاح شد.

همچنین در این مراسم عملیات اجرایی ۲۳ پروژه سازمان بنادر به ارزش ۵۶۹هزار و ۹۰۹ میلیارد ریال در ۶ استان یاد شده آغاز شد

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button