حمل و نقل

حمل ۲۹ میلیون تُن کالای تجاری/ دریانوردان امانتداران اقتصاد مقاومی

تهران – دریانوردان به عنوان پرچمدار و امانتداران اقتصاد مقاومتی، سکان شناور‌های ایرانی را در دست داشته و در تلاشند تا علی‌رغم همه محدودیت‌های بین المللی، لحظه‌ای برای تامین نیاز‌های کشور از پا ننشسته و در مسیر ارزآوری حاصل از صادرات کالا‌های ایرانی به بازار‌های جهانی، نقش آفرینی کنند.

به گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران از روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ۱۴۱ فروند انواع شناور و حدود ۴۰۰۰ دریانورد خبره ایرانی، طی سنوات گذشته همواره تلاش کرده تا در سایه شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی که برعلیه مدیران، دریانوردان، شناورها و حتی کانتینرها و تجهیزات ناوگان اعمال گردیده است، نقش آفرینی جدی در اقتصاد ملی داشته و اجازه ندهد اراده دشمنان قسم خورده این مرز و بوم برای توقف حرکت رو به جلو برای دستیابی به اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران، محقق شود.

دشمنانی که در دو دهه گذشته، همواره تلاش نموده اند با اعمال محدودیت های بسیار در عرصه صادرات و واردات، محدود نمودن پهلوگیری شناورهای ایرانی در بنادر مطرح دنیا و نیز عدم دسترسی این شناورها به سوخت‌های رایج مطابق قواعد تردد کشتی‌ها در آبراهه‌های بین‌المللی، ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را زمین گیر نموده و با قرار دادن نام شرکت‌های اقماری این گروه معظم در فهرست تحریم ها، همواره در صدد تضعیف تأمین کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز خانوار ایرانی و خطوط تولیدی کشور، برآیند؛ رویایی که به همت دریانوردان خبره و توانمند ایرانی و در سایه برنامه ریزی و تدوین اسناد راهبردی از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نقش بر آب شده است.

اکنون، دریانوردان خبره این ناوگان، به عنوان پرچمدار و امانتداران اقتصاد مقاومتی، سکان شناورهای ایرانی را در دست داشته و تلاش دارند تا علی‌رغم همه محدودیت‌های بین‌المللی، لحظه‌ای برای تأمین نیازهای کشور از پا ننشسته و در مسیر ارزآوری حاصل از صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای جهانی، نقش آفرینی جدی نمایند که حاصل آن، حمل بی‌وقفه سالانه ۲۹ میلیون تُن انواع محموله‌های تجاری طی ۳۶۵ روز سال، در تمامی مسیرهای آبی دنیا و حضور در کشور‌های آفریقایی، آسیایی، اروپایی، آمریکای لاتین و منطقه خاورمیانه می باشد.

رئیس هیات مدیره شرکت تامین نیروی انسانی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می گوید: بزرگ‌ترین دغدغه‌ای IMO نحوه ارتباط با دریانوردان است که در اجلاس اخیر این سازمان در لندن این موضوع مطرح شد که اگر در شرایط تحریم نبودیم می‌توانستیم طی ارائه مقاله‌ای اقدامات و دستاوردهای شرکت تأمین نیرو را در این اجلاس ارائه کنیم و قطعاً به نقطه عطف و دستاورد درخشانی برای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بخش دریایی کشور تبدیل می‌شد.

به‌ هرحال نوع ارتباط دریانوردان با گروه کشتیرانی در نوع خود کم‌نظیر است. در صنعت کشتیرانی جهان دریانورد فقط طی سفرهای دریایی در قرارداد با شرکت است و زمانی که از شناور پیاده می‌شود دیگر هیچ ارتباطی با آن شرکت کشتیرانی ندارد و عملاً رها می‌شود. ولی ما در گروه کشتیرانی در تمام‌مدت به دریانورد و خانواده وی متعهد هستیم.

خوشبختانه در کشور ما روابط کاری به‌ویژه در بخش دریا عمودی و توأم با نگاه از بالا به پایین نیست، همه دریانوردان در همه سطوح از نوعی از احترام برخوردار هستند و خدمات تا حد امکان بین آنها عادلانه توزیع می‌شود و نوع رابطه با آنان یکبارمصرف تعریف نمی‌شود.

این روش سبب شد که در دوران کرونا گروه کشتیرانی کمترین آسیب را ببیند. چرا در دوران کرونا هرگز فروشگاه‌ها از کالای مصرفی خالی نمی‌شد؟ چون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اقداماتی که در زمینه نگهداشت دریانوردان صورت داده بود با قدرت به فعالیت خود ادامه داد. اگر نیروها نمی‌آمدند و ناوگان حرکت نمی‌کرد کالا وارد کشور نمی‌شد و فروشگاه‌ها مثل خیلی از کشورهای دیگر خالی می‌ماند و مشکلات پس از آن بُروز می‌کرد که خوشبختانه این مشکل را با تدبیر و برنامه ریزی مناسب پشت سر گذاشتیم.

 

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button