حمل و نقل

برنامه ملی پیاده سازی تسهیلات حمل و نقل هوایی بررسی شد

جلسه هماهنگی تدوین و  پیاده سازی برنامه ملی تسهیلات حمل و نقل هوایی با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد.

به گزارش پایگاه حمل ونقل ایران از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، کاپیتان محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه سال ۲۰۲۴ میلادی از سوی شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) “سال تسهیلات” نامگذاری شده است، افزود: این نامگذاری نشانگر نقش حیاتی تسهیلات حمل و نقل هوایی در مدیریت کارآمد فرآیندهای مرتبط با تسریع سفر هوایی بین المللی است.
وی افزود: پیاده سازی تسهیلات مستلزم همکاری تنگاتنگ بین گروه گسترده ای از ذینفعان بوده و هدف اصلی آن پیشگیری از تأخیر غیرضروری در فرآیند ورود و خروج هواپیما، مسافر، بار و محموله پستی از طریق اجرای مؤثر و کارآمد مقررات مرتبط با فعالیت تمام نقش آفرینان از جمله امنیت هوانوردی، اداره مهاجرت و گذرنامه، بهداشت مرزی، قرنطینه، گمرک و … است.
کاپیتان محمدی بخش تصریح کرد: براساس ضمیمه ۹ پیمان شیکاگو، کشورهای عضو ملزم به تدوین، پیاده سازی و اجرای برنامه ای تحت عنوان برنامه ملی تسهیلات حمل و نقل هوایی و تشکیل کمیته ای ملی تحت عنوان کمیته ملی تسهیلات حمل و نقل هوایی است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد هماهنگی در عملکرد تمام نقش آفرینان فعال در بخش تسهیلات را یکی از دستاوردهای برنامه ملی تسهیلات حمل و نقل هوایی برشمرد و گفت: روان سازی فرآیند ورود و خروج هواپیما، کادر پرواز، مسافر، بار و محموله پستی، بهبود سطح خدمات فرودگاهی و افزایش سطح اثربخشی فرآیندها و رویه ها از جمله نتایج مطلوب پیاده سازی این برنامه به شمار می رود.
به گفته وی، متناسب سازی خدمات ارائه شده از جانب نقش آفرینان با سطح نیازهای مسافرتی و خدمات حمل و نقل هوایی، بروز رسانی قوانین و مقررات مرتبط با تمام نقش آفرینان در بخش تسهیلات منطبق با ضرورت‌ها و نیازهای ملی و بین المللی و ارتقاء سطح تعامل بین نقش آفرینان به منظور نیل به مدیریت بهینه درکنترل مهاجرت، بهداشت مرزی، قاچاق انسان و کالا، نباتات و دام، امنیت هوانوردی از دیگر نتایج پیاده سازی این برنامه  به شمار می رود.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button