حمل و نقل

۳۰۰ کیلومتر خطوط ریلی تاپایان سال جاری بهره برداری می رسد

معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۸۸۳ کیلومتر خطوط ریلی تکمیل و به بهره برداری رسیده است گفت: ۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی جدید نیز تا پایان سال جاری افتتاح می شود.

به گزارش پایگاه خبری حمل و نقل ایران،” سید میعاد صالحی” در جمع خبرنگاران افزود: از ۸۸۳ کیلومتر شبکه ریلی ۳۹۰ کیلومتر خط اول، ۳۲۰ کیلومتر خط دوم و ۱۶۴ کیلومتر خطوط اتصال بنگاه‌های اقتصادی، معدنی  و صنعتی بوده است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: در دولت سیزدهم از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ بودجه عمرانی راه آهن ۵۰ درصد افزایش یافت، تا راه آهن جمهوری اسلامی ایران بتواند با این بودجه عمرانی بخش از نیازهای شبکه و ناوگان ریلی کشور را تامین کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه بیان کرد: از محل استجازه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تامین بودجه عمرانی از محل تهاتر نفت، امسال ۲ بار از محل تهاتر نفت تخصیص بودجه داشته‌ایم و سومین تخصیص هم به زودی انجام خواهد شد.

صالحی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ تخصیص بودجه عمرانی راه‌آهن بیش از ۷ هزار میلیارد تومان بود، اما در ۳ سال اخیر تخصیص بودجه متوسط ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل راه‌آهن اظهارداشت: امسال از محل تهاتر نفت امیدواریم به تخصیص بودجه عمرانی ۳۰۰ درصد برسیم در حالی که بودجه مصوب ۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

صالحی بیان کرد: ۴ هزار و ۵۸ عدد واگن باری نو در ۳۳ ماه اخیر وارد ناوگان ریلی شده و در این مدت ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شبکه ریلی کشور انجام شده است.

وی افزود: در سال ۹۸ بودجه عمرانی راه‌آهن ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود در حالی که سال ۹۶ این عدد ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود، در سال ۱۴۰۰ به ۲۴۰۰ میلیارد تومان رسید در حالی که قیمت ارز به چند برابر افزایش یافته بود و این نگهداری خطوط و تعمیر و نگهداری لکوموتیو و حتی اجرای پروژه های ریلی راه آهن را بسیار سخت کرده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در خصوص اربعین نیز گفت: در گذشته‌ قطار ترکیبی تهران – کربلا فقط در ایام اربعین راه‌اندازی می‌شد و با توجه به محدودیت امکانات طرف عراقی، در بقیه ایام سال‌ تداوم نداشت، اما با تمهیدات دولت سیزدهم، قطار تهران – کربلا‌ در طول سال در این مسیر تردد می کند.

‌صالحی اظهارداشت: با توجه به‌ شرایط کشور عراق، برای بازه زمانی ۱۰ تا ۲۰ صفر (۲۵ مرداد تا ۴ شهریور)، بلیت قطار تهران – کربلا فروخته نمی‌شود‌، در ایام سفر زیارتی اربعین‌ در عراق قطارهای مسافری فروش بلیت ندارد بنابراین برای ما امکان اینکه در این ایام مشخص برای جابه‌جایی زائران، قطار در کشور عراق در اختیار داشته باشیم، وجود ندارد و طبق برنامه قطار ترکیبی تهران – کربلا تا پیش از ۱۰ صفر به زائران اباعبدالله حسین (ع) خدمت‌رسانی می‌کند.

معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: البته در این ایام قطار از تهران به سمت خرمشهر برای جابه‌جایی زائران برقرار می شود که قطار ۴ تخته ۴ ستاره است و قیمت بلیت آن ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

وی اظهارداشت: در دولت سیزدهم در بحث لکوموتیوهای باری موفق شدیم ۹۳ لوکوموتیو را با استفاده از توان داخل و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نوسازی و بازسازی کنیم که رشد ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل از آن نشان می‌دهد.
صالحی خاطرنشان کرد: همچنین تعداد واگن‌های باری به  چهار هزار و ۵۸ عدد رسیده که رشد ۱۰۶ درصدی نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: با اجرای دیپلماسی حمل و نقل ریلی، رکورد سالیانه جابه‌جایی ریلی شکسته شد و این مهم در ۳۳ ماه فعالیت دولت سیزدهم رشد ۷۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه گذشته نشان می‌دهد.
صالحی خاطرنشان ‌کرد: در آغاز فعالیت دولت سیزدهم، یک سوم واگن‌های باری در کشور بدون ترمز و به اصطلاح شیر بسته سیر می‌کرد، اما امروز حتی یک واگن نیز بدون ترمز سیر نمی‌کند. موضوعی که کابوس لکوموتیورانان بود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در موضوع جابه‌جایی مسافر ریلی، در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاهد رکورد شکنی بودیم؛ به طوری که در سال گذشته با جابجایی ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر مسافر رکورد تاریخ حمل و نقل ریلی شکسته شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: از سال ۸۲ که نخستین قرارداد برقی‌سازی خط مشهد تهران را داشتیم بین مسئولان کشور در برقی‌سازی مسیر (سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ) یا استفاده از قطار پرسرعت (سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت) اختلاف نظر وجود داشت که در نتیجه تا امروز حتی یک کیلومتر از هر یک از این دو طرح اجرایی نشد.
وی یادآور شد: تا ۱۰ روز مانده به شهادت آیت الله رئیسی، جلسه‌ای با حضور ایشان برگزار شد که در آن از اجرایی شدن قطار پرسرعت در این مسیر دفاع کردیم و گفتیم که بخشی از این مسیر طراحی نیز شده است.
صالحی افزود: این مساله در عین حال هیچ منافاتی با برقی سازی ندارد، به طوری که هم اکنون برقی سازی مسیر بافت – بندرعباس در دستور کار است و در این زمینه با راه آهن روسیه نیز مذاکره و مکاتبه انجام شد که رئیس راه آهن این کشور نیز با آن موافقت کرد.
وی گفت: پیش‌نیاز برقی سازی خطوط، دو خطه کردن آنها است که در این زمینه دو خطی‌سازی مسیر بافت- زرین‌شهر در حال تکمیل است و برای دوخطه کردن مسیر بافت- تربت حیدریه نیز یک میلیارد دلار از محل استجازه تهاتر نفت پیش بینی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همه این موضوعات در حالیست که در بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶ با دلار حدود سه‌هزار تومانی، متوسط بودجه سالیانه عمرانی راه آهن ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود، در سال ۹۷ با دلار ۱۲ هزار تومانی بودجه راه آهن به ۲هزار و ۲۰ میلیارد تومان کاهش یافت، در سال ۹۸ این بودجه به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ با دلار ۳۰ هزار تومانی به ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ و آغاز به کار دولت سیزدهم شاهد بودجه کمتر از سال‌های ۹۴ ، ۹۵ و ۹۶ در راه آهن بودیم و همین مشخص می‌کند چه بلایی بر سر تعمیرات و نگهداری در این صنعت آمده است. این در حالیست که در سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ سالیانه ۵۰ درصد به بودجه راه آهن افزوده شده است.

 

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button