حمل و نقل

بسترهای لازم برای هوشمندسازی فرودگاه‌های کشورآغاز شده است

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: با رونمایی از سند جامع هوشمندسازی فرودگاه‌های ایران و با امضای قرارداد سامانه یکپارچه فرودگاهی بسترهای لازم برای هوشمندسازی فرودگاه‌های کشور آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، کاپیتان رضا نخجوانی در مراسم امضا و تبادل تفاهم‌نامه بین شرکت فرودگاه‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و نیز رونمایی از اطلس سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاه‌ها و سند جامع هوشمندسازی فرودگاه‌های ایران افزود: برای تحقق منویات مقام معظم رهبری، حرکت در جهت اجرایی شدن رویکردهای کلان نظام و اجرای قانون برنامه هفتم توسعه، هوشمندسازی فرودگاه‌ها و نیز اطلس سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌های کشور آماده شده و خوشبختانه امروز شاهد امضای تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در فرودگاه‌های کشور هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: ما باید از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در فرودگاه‌های کشور به نحو مناسبی استفاده کنیم تا شاهد افزایش تدریجی سودآوری شرکت فرودگاهها از محل فعالیت‌های اقتصادی در فرودگاهها باشیم.

نخجوانی با بیان اینکه اگر بسترهای لازم برای حضور بخش خصوصی و سرمایهگذاران در فرودگاه‌های کشور فراهم شود، شاهد افزایش درآمدهای غیر هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و نابری هوایی ایران خواهیم بود، گفت: افزایش هرگونه فعالیت‌های اقتصادی در فرودگاه‌های کشور به سودآوری منجر خواهد شد و این گام اول برای دستیابی به درآمدهای پایدار غیرهوانوردی شرکت فرودگاهها با مشارک بخش خصوصی است.

رئیس هیات عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به مزیت های نسل سوم و چهارم فرودگاههای هوشمند اشاره کرد و اظهارداشت: در حوزه هوشمندسازی فرودگاه‌ها و تحقق فرودگاه‌های نسل ۳ و ۴ تمام نیازهای خدمات فرودگاهی مسافران و مردم از راه دور پیگیری می‌شود و تهیه بلیط، حمل بار، تعیین پارکینگ وسیله نقلیه و استفاده از خدمات فرودگاهی در پایانه ها و ترمینال‌ها تا رسیدن مسافر به مقصد با انتخاب مسافر دنبال می شود.

نخجوانی افزود: انجام این اقدام مهم در فرودگاهها نیازمند زیرساخت‌های مورد نیاز است و خوشبختانه با امضای قرارداد سامانه یکپارچه فروش فرودگاهی ( سیف) زمینه‌های لازم برای هوشمندسازی فرودگاه‌ها در کشور آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: پیش از این رابطه ما با طرف‌های تجاری در فرودگاه‌های کشور یک رابطه موجر – مستاجری بود، اما با امضای این قرارداد و اجرایی شدن آن رابطه شرکت فرودگاه‌ها با طرف‌های تجاری در فرودگاه‌های کشور به رابطه مشارکتی تبدیل خواهد شد و این مزیت های زیادی برای طرف تجاری و شرکت فرودگاهها به وجود می آورد.

معاون وزیر راه وشهرسازی از امضا و تبادل تفاهم‌نامه بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در صنعت فرودگاهی خبرداد و افزود: پس از اینکه این تفاهم‌نامه‌ها پس از بررسی در چارچوب های قانونی به قرارداد تبدیل شوند اجرای این قراردادها توسط سرمایه گذاران و بخش خصوصی در فرودگاه‌های کشور آغاز می شود.

شایان ذکر است که با حضور وزیر راه وشهرسازی، معاونین، مدیران فرودگاه‌های کشورو سرمایه گذاران بخش خصوصی، مراسم امضا و تبادل ۲۸ تفاهم‌نامه بین شرکت فرودگاه‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و نیز رونمایی از اطلس سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاه‌ها و سند جامع هوشمندسازی فرودگاه‌های ایران روز ۲۸ مردادماه سال جاری در وزارت راه وشهرسازی برگزار شد.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button