حمل و نقل

برای ۲۷ فرودگاه مجوز انجام پروازهای اربعین صادر شده است

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: از ۲۷ فرودگاه درگیر عملیات اربعین حسینی، تاکنون از ۱۷ فرودگاه پروازهای اربعین آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها وناوبری هوایی ایران کاپیتان رضا نخجوانی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه‌های کشور، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری برای ۲۷ فرودگاه کشور برای انجام پروازهای اربعین مجوز صادر کرده است و ۱۷ شرکت داخلی و ۲ شرکت خارجی پروازهای اربعین امسال را بر عهده گرفته اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ۲۴ مرداد تا روز گذشته ۷۱ پرواز به کشورمان به فرودگاه نجف انجام شده است، گفت: ۲۷ پرواز هم به فرودگاه بغداد و ۲ پرواز نیز زائران و هموطنان را به فرودگاه بصره منتقل کرده اند.

نخجوانی تصریح کرد: هرچند که امسال ۲۷ فرودگاه درگیر عملیات پروازهای اربعین هستند، اما فرودگاه‌های اهواز، کرمانشاه، آبادان  و ایلام برای ما در انتقال زائران حسینی به پایانه های مرزی کشور نقش محوری دارند و فرودگاه مشهد نیز شاهد حجم زیادی از پروازهای زیارتی زائران ایرانی در این ایام است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یادآورشد: تمام  تلاش همکاران ما در فرودگاه‌های کشور این است که به صورت منجسم و شبانه روزی ماموریت ها و امور محوله خود را به خوبی انجام دهند تا زائران و هموطنان ما به عنوان ولی نعمتان اصلی ما، از ارائه خدمات فرودگاهی در بخش های مختلف شرکت فرودگاهها رضایت کامل داشته باشند.

نخجوانی با بیان اینکه اطلاع رسانی اصل کار خبرنگاران است، اظهارداشت: ما قایل به این هستیم که رسانه ها به عنوان یک بخش مهم جامعه اسلامی می توانند زاوایای مختلف و مطالبات و خواسته های مردم عزیز را به ما منتقل کنند تا بتوانیم با جمع آوری اطلاعات و اقدامات مورد نیاز با ارتقا خدمات فرودگاهی حداکثر رضایتمندی مردم را کسب کنیم و از این بابت قدردان خبرنگاران و اصحاب رسانه ها هستیم.

رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران افزود: برای افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران تلاش های زیادی انجام شده و با ارائه یک بسته تشویقی برای سرگروه های شرکت های هوایی در جهان به دنبال تنوع بخشی و جذابیت برای عبور و مرور هواپیماهای شرکت های خارجی از فضای کشور هستیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی در خصوص تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران نیز گفت: روز ۲۸ مرداد ماه سال جاری در مجموع ۷۷۷ پرواز عبوری از فضای کشور استفاده کرده اند و در این روز ۴۴۵ پرواز داخلی نیز بر فراز از آسمان کشور پرواز کرده اند.

معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: با ارائه این بسته‌های تشویقی پروازهای شرکت هواپیمایی الاتحاد ۱۲ درصد و لوفت‌هانزا‌ ۱۰ درصد و در مجموع پروازهای عبوری از آسمان ایران به طور متوسط ۳ درصد افزایش یافته است.

ضرورت ساخت ترمینال ۱۲۰ هزار مترمربعی در فرودگاه مهرآباد

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اهمیت ساخت ترمینال ۱۲۰ هزار متر مربعی در فرودگاه مهرآباد یادآورشد: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی با ساخت این ترمینال به دنبال ارائه خدمات فرودگاهی به مردم شریف ایران در سطح بین المللی است و انجام روزانه تا ۴۵۰ پرواز در مهرآباد ظرفیت های بزرگ تردد مسافران در این فرودگاه را نشان می دهد.

وی اظهارکرد: رعایت حقوق مردم و مسافران در بخش حمل ونقل هوایی کشور از الزامات تمام دست اندراکاران حمل ونقل هوایی است و با همکاری و مساعدت بخش نظامی کشور و یکی از دستگاه‌های اجرایی مشکلات واگذاری اراضی مورد نیاز برای ساخت این ترمینال درمهرآباد برطرف شده تا بسترهای لازم برای تکمیل این ترمینال مدرن و هوشمند در مهرآباد فراهم شود.

نخجوانی با بیان اینکه برنامه هفتم بر توسعه حمل ونقل هوایی و فرودگاه‌های کشور تاکید دارد، گفت: در برنامه هفتم توسعه دولت مجاز شده است مدیریت، بهره برداری و واگذاری فرودگاه‌ها را با رعایت قوانین و مقررات به بخش خصوصی انجام دهد و تدوین آیین‌نامه آن در وزارت راه وشهرسازی و شرکت فرودگاه‌ها در دست اقدام است تا پس از تایید پیش نویس تنظیمی آن در هیات مدیره شرکت، مراتب به وزارت راه و شهرسازی و هیات دولت برای تصویب نهایی ارسال شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی در خصوص مزیت های اقتصادی کردن فرودگاه‌ها بیان کرد: برای اقتصادی کردم فعالیت‌های فرودگاهی برنامه های متعددی در دستور کار شرکت فرودگاه‌های است و هوشمندسازی فرودگاه‌ها که سند آن دو روز پیش رونمایی شد از اقدامات محوری ما در فرودگاههای کشور خواهد بود و این می تواند میزان وابستگی شرکت فرودگاه‌ها را به درآمدهای عملیاتی کمتر و ترازنامه‌های فرودگاه‌ها را مثبت کند.

۲۰۰ فرصت سرمایه گذاری با بیش از ۱۸۰هزارمیلیارد تومان

وی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در فرودگاه‌های کشورتاکید کرد: با رونمایی از اطلس و فرصت های سرمایه گذاری در فرودگاه‌های کشور ما به دنبال افزایش مشارکت های مردمی در حوزه سرمایه گذاری در فرودگاههای کشور هستیم و چند روز پیش در حضور وزیر راه وشهرسازی ۲۸ تفاهم نامه با ۱۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری به امضا رسید و در این اطلس سرمایه گذاری در فرودگاههای کشور ۲۰۰ فرصت سرمایه گذاری با بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده و خروجی آن ارتقا خدمات فرودگاهی و تحقق نسل سوم و چهارم فرودگاه‌ها در کشور است .

امضای قرارداد سامانه یکپارچه فروش فرودگاهی (سیف)

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به امضای قرارداد سامانه یکپارچه فروش فرودگاهی (سیف) با یکی از شرکت های زیر مجموعه بانک سپه اشاره کرد و افزود: با اجرای این قرارداد رابطه شرکت فرودگاهها با شرکای تجاری خود در سطح کشور از رابطه موجر و مستاجری به رابطه شریک تبدیل می شود تا شرکت فرودگاه‌ها بتواند با نظارت بر قیمت‌ها در مراکز و اماکن تجاری، خدمات بهتری را به شرکای تجاری خود ارائه دهد.

نخجوانی با بیان اینکه خدمت به مردم افتخاری بزرگ برای ما است و هوشمند سازی و افزایش سرمایه گذاریها در فرودگاهها کشور نجات دهنده بخش حمل ونقل هوایی است، زیرا با هوشمند سازی و استقرار نسل سوم و چهارم فرودگاهها مردم می توانند خدمات فرودگاهی مورد نیاز خود را از راه دور انتخاب و از آن استفاده کنند.

معاون وزیر راه وشهرسازی در خصوص افزایش درآمدهای غیر هوانوردی شرکت فرودگاهها گفت: سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند درآمدهای غیر عملیاتی و هوانوردی شرکت فرودگاهها را تا ۴۰ درصد افزایش دهد و هرچه پروازهای هوایی در فرودگاه‌ها افزایش یابد فعالیت‌های اقتصادی در فرودگاه‌ها رشد قابل توجهی خواهد داشت.

افزایش ناوگان هوایی و پروازها اقتصاد فرودگاه‌ها را شکوفا می کند مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: رفع مشکلات اقتصاد حمل ونقل هوایی می تواند سرمایه گذاری بخش خصوصی را در بخش حمل ونقل هوایی و فرودگاه‌ها بیشتر کند و با افزایش ناوگان و صندلی هوایی شاهد افزایش پروازها و شکوفایی اقتصاد فرودگاهی و حمل و نقل هوایی کشور خواهیم بود.

نخجوانی بر اهمیت توسعه ناوگان تاکسی هوایی در کشور تاکید کرد و افزود: با وجود تلاش های ما تاکنون استفاده از تاکسی هوایی در فرودگاه‌های کشور عملی نشده  زیرا با فعالیت تاکسی هوایی در فرودگاه‌ها کوچک و انتقال مسافران از این فرودگاه‌ها به مراکز استان اقتصاد فرودگاهها تقویت خواهد شد و انتظار داریم در برنامه هفتم توسعه با حضور بخش خصوصی در فرودگاه‌ها شاهد شرایط امیدوار کننده ای در این بخش باشیم.

رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوای ایران اظهارداشت: شرکت فرودگاه‌ها متعلق به مردم عزیز ایران است و امیدواریم با توجه به امضای تفاهم نامه های سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها کشور امسال حداقل ۱۰ قرارداد که توجیه اقتصادی دارد به مرحله اجرایی برسد.

وی به میزان طلب شرکت فرودگاههای و ناوبری هوایی از شرکتهای هواپیمایی اشاره کرد و یادآورشد: هم اکنون طلب شرکت فرودگاهها از شرکت‌های هوایی کشور به ۵.۵ هزار میلیارد تومان رسیده و شرکت فرودگاهها با برنامه ریزی به دنبال وصول طلب خود از شرکت‌های هوایی است.

پایش خدمات فرودگاهی با آغاز سفرهای اربعین

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در ادامه از اجرای طرح سنجش کیفیت خدمات فرودگاهی در فرودگاه‌های کشور خبرداد و گفت: همزمان با آغاز سفرهای اربعین حسینی پایش خدمات فرودگاهی در فرودگاه‌های کشور در دستور کار قرار گرفته تا میزان رضایتمندی مردم و زائران از عملکرد فرودگاهها مشخص شود.

نخجوانی با بیان اینکه کنترل کمی و کیفی خدمات فرودگاهی وظیفه همه همکاران ما در فرودگاهها است، گفت: همکاران ما در بخش سنجش کیفیت خدمات فرودگاهی در فرودگاههای درگیر عملیات اربعین و برخی از فرودگاههای کشور  مستقر شده اند تا اخذ اطلاعات مورد نیاز از مسافران و تجزیه وتحلیل آن با الگو گیری از روش های رایج فرودگاههای کشورهای مختلف جهان از نقطه نظرات مردم برای ارتقا خدمات استفاده کنند.

نخجوانی به آمارزائران اربعین حسینی اشاره کرد و اظهارداشت: از روز ۲۴ مردادماه سال جاری در مجموع ۱۶ هزار ۷۵۲ نفر از فرودگاههای تحت مالکیت شرکت به عتبات عالیات ( فرودگاههای نجف، بغداد و بصره) پرواز کرده اند که ۱۰ هزار و ۶۸۱ نفر به کشور بازگشتند.

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در پایان روز خبرنگار و روز جهانی عکاس را به تمام اصحاب رسانه تبریک گفت و افزود: خبرنگاران در انعکاس اخبار و مطالب خبری ایران و جهان نقش مهمی را برعهده دارند و ما همیشه قدردان نقش رسانه ها در بخش حمل ونقل هوایی کشور هستیم.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button