اجتماعی

کمبود نیروی انسانی در حوزه دریا و دریانوردی بسیار جدی است

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادرودریانوردی بیان اینکه بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین تجهیزات و امکانات دریایی، مشروط به بکارگیری نیروهای متخصص دریایی است، تاکید کرد: کمبود نیروی انسانی در دریا بسیار جدی و متنوع است و فقط محدود به بخش‌های کشتیرانی و بنادر نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری حمل ونقل ایران از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی،علی‌اکبر مرزبان در سلسله نشست‌های نقش سرمایه انسانی در توسعه دریامحور ( فرصت‌‌ها و چالش‌ها) اظهار کرد: کمبود سرمایه انسانی در رشته‌های پیرامونی و وابسته به حوزه دریا و دریانوردی، مانند حقوق و بیمه‌ دریایی، نیز بسیار جدی‌تر است.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به اقدامات این سازمان در به کارگیری از ظرفیت‌های دانشگاه‌های سراسری برای تربیت دانشجویان دریانوردی، افزود: رفع چالش‌ کمبود نیروی انسانی دریانوردی و فراتر از آن تحقق سیاست‌های ابلاغی توسعه دریامحور به ظرفیت اجرایی بزرگ تر سازمان بنادر نیاز دارد.

مرزبان پیشنهاد کرد: وزارت علوم به عنوان دستگاه فراگیر از دولت، با همکاری مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، نقش محوری را در تربیت نیروی انسانی متخصص دریایی و رفع کمبود دریانورد متخصص بر عهده بگیرد.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادرودریانوردی گفت: چنانچه بتوانیم از میان ۱۳ میلیون دانش آموز و یک میلیون متقاضی کنکور، تنها ۲ یا ۳ درصد آن ها را با برنامه‌ریزی مناسب،جذب مشاغل دریایی کنیم، مشکلات نیروی انسانی بخش دریا قابل رفع خواهد بود.

*ناشناخته ماندن رشته‌های دریایی در میان دانشجویان و دانش‌آموزان 

مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا نیز با اشاره کمبود سرمایه انسانی در صنعت دریایی و دریانوردی کشور، تاکید کرد: در یک رویکردکلی، ناشناخته ماندن رشته‌های دریایی و بندری در نزد دانش‌آموزان و دانشجویان مهم‌ترین علت عدم اقبال جوانان به بازار کار دریایی قلمداد می‌شود.

سعید جعفری اظهار کرد: توسعه نیافتگی شهرهای ساحلی و محرومیت بنادر، از دیگر دلایل عدم علاقه‌مندی دانشجویان برای کار و اشتغال بر روی کشتی و زندگی در شهرهای بندری است.

مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت آموزش و پرورش در مدارس و هنرستان‌ها برای معرفی و شناسایی رشته‌های دریایی و بندری بهره ببریم.

۰ ۰ رای ها
امتیاز دهیـد

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری
guest
0 دیـدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button