یادداشت

از رئوف پیشدار - استاد دانشگاه و روزنامه نگار

آقای رئیس جمهوری! دادن پول بازنشسته‌ها، معلمان و پرستاران به بنزین توجیه ندارد

رئوف پیشدار – استاد دانشگاه و روزنامه نگار در یادداشتی نوشت: رئیس جمهوری در مصاحبه روزدوشنبه ۲۶ شهریور ١۴٠٣بنظر می رسد با هدف  آماده سازی افکار عمومی برای افزایش بهای بنزین، دست جایی گذاشت و چیزی گفت که بیشتر از بهای بنزین حساسیت ها را برانگیخت و می تواند واکنش های اجتماعی بدنبال داشته باشد.

پزشکیان گفت: ۵ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کردیم، اگر این را نمی‌دادیم پول بازنشسته‌ها و معلم‌ها و پرستارها را می‌شد داد.

این سخن رئیس جمهوری را باید از این سر نیز خواند؛ دولت حقوق قانونی در نظر گرفته شده برای بازنشستگان، معلم ها و پرستارها را نداده، و آن را صرف واردات بنزین کرده است. امری به صراحت خلاف قانون و مقررات بودجه ای که آقای پزشکیان در مقام نماینده مجلس از جمله تصویب کنندگان آن بوده است.

مساله بنزین به تنهایی آن‌قدر حساسیت زا هست که در همین روزهای مطرح شدن آن، واکنش‌ های منفی بسیاری را برانگیخت و آن‌را  «مین» زیر پای دولت تشبیه کردند! و حالا وصل شدن آن به حقوق ضعیف ترین طبقات جامعه به لحاظ اقتصادی، می تواند عامل بالقوه‌ای برای تحریک جامعه  و باز شدن فاز جدیدی در امنیت ملی باشد.

     تنها سازمان تامین اجتماعی بیش از ۶ میلیون نفر بازنشسته و اعضای تحت تکفل آنان را تحت پوشش‌ دارد که دولت ها نه امسال، سال‌هاست هر کدام روی کار آمدند، دست در جیب آن‌ها کردند و از دارایی های آنان نزد تامین اجتماعی بردند تا جایی که دولت، بزرگ ترین‌ بدهکار بازنشستگان شد و شوربختانه همین دولت‌ها ابتدایی ترین و بدیهی ترین حقوق بازنشستگان  مانند یکسان سازی دریافت ها را هم با توصل به حیل مختلف مانع شدند.

پرستاران با کم‌ترین دریافتی خدماتی را ارائه می کنند که برای کشور و مردم حیاتی است. آن‌ها به راحتی در کشورهای دیگر جذب می شوند و نرخ مهاجرت در میان شان بالاترین است که دلیل اصلی آن نیز عدم اعتناء نهادهای ذی‌ربط به تامین حداقل ها برای زندگی یشان و مانند آن‌ها معلمان است.

پرسشی که بعید می دانم هیچ دولتی و مقامی قادر به پاسخگویی آن باشد و شهامتش را داشته باشد، این است که چطور دولت از میان ده‌ها نهاد، سازمان، موسسه و دفتر بودجه خوار که هیچ فایده و کارکردی هم نداشته و ندارند و بسیاری شان کارکرد موازی دارند و یا وجودشان ضرورت سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب بود و حالا نیست ، دست روی حقوق کسانی گذاشته است که  « فرودستان بی حامی» اند و هر زمان نیز صدای اعتراضشان بلند شد، تهدید شدند و بقیه ماجراها که کم هم نبوده است؟

آقای رئیس جمهوری! قانون بودجه را بار دیگر و این‌بار در مقام رئیس جمهوری نگاه کنید، بعید می دانم حتی بتوانید خودتان را قانع کنید که این تعداد موسسه و سازمان و نهاد، دفتر و دستک ، بسیاری وابسته به این و یا آن طرف قدرت، برای امری که هیچ توجیهی نداشته و ندارد، و یا منابع هزینه های آن‌ها سنتی از منابع دیگر مانند وجوهات شرعی تامین می شده، از بودجه عمومی کشور دریافت کنند، و بعد دولت حق قانونی جمعیت قابل توجهی را ندهد.

آقای رئیس جمهوری! تا به همین جای کار باید به شما با استناد به قانون اساسی بواسطه عمل نکردن عادلانه به تعهدات قانونی دولت اخطار داد.

   آقای پزشکیان! شما هنوز محبوب مردم ا ید، اجازه ندهید تصمیم های سطحی و غیرکارشناسی شده، نگاه مردم به دولت شما را هم عوض کند. شما در مصاحبه یتان از امید و تلاش برای امیدواری مردم به آینده بهتر گفتید. بازنشستگان، معلمان و پرستاران و دیگر ایرانی ها منتظرند  افق هایی را ملاحظه کنند که وعده های آن‌را داده اید.

🌺 اگر این نوشته مورد قبول و نظر شما بود، ممنون می شوم برای دیگران نیز بفرستید.

☎️  نظرات خود را درباره این نوشته و دیگر نوشته هایم لطفاً با تلفن ٩١٩٣٠٩٢٢٣٧(۹۸+)  روی واتساپ با من در میان بگذارید.

📄 برای‌ مطالعه نوشته های نویسنده متمنی است لینک های زیر را دنبال کنید:

https://chat.whatsapp.com/LgEB4ZlnFKY5ohMdKOOZiO1

Http://r-pishdar.blogfa.com

https://t.me/raoufpishdar

eitaa.com/raoufpishdar

instagram.com/raoufpishdar

۰ ۰ رای ها
امتیاز دهیـد

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

guest
0 دیـدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button