اقتصادی

مدیر بومگردی نخل پگروم سهیلی قشم:

توسعه گردشگری نیازمند افزایش اقامتگاه های بومگردی است

مدیر مجموعه بومگردی نخل پگروم سهیلی قشم گفت: با توسعه گردشگری در کشور و افزایش سفر گردشگران به اقصی نقاط ایران برای اسکان گردشگران داخلی و خارجی اقامتگاه های بومگردی در کشورمان بیش از پیش احساس شد.

« طیبه ملاحی » در گفتگو اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری حمل ونقل و صنعت و معدن ایران افزود: در این راستا با ساخت و تکمیل این اقامتگاه ها با هدف حفظ و پاسداشت فرهنگ بومی و سنتی، هر منطقه برای اسکان و پذیرایی گردشگران خود ساخت این اقامتگاه ها را در دستور کار خود قرار داد.

وی یادآورشد: اقامتگاه ‌های بومگردی چند سالی است که با حمایت های دولتی در روستاهای اطراف شهرهای بزرگ و دارای آثار تاریخی و طبیعی شکل‌ گرفته و با امکانات مختص خود پذیرای مهمانان و گردشگران به خصوص در ایم تعطیلات نوروزی و رسمی هستند.

مدیر بومگردی نخل پگروم سهیلی قشم، حفظ ارزش‌های سنتی و روستایی، رونق کسب و کار و رشد فعالیت های اقتصادی از مهمترین مزیت های توسعه اقامتگاه های بومگردی در مناطق مختلف روستایی دانست و اظهارداشت: توسعه گردشگری پایدار و پاسداشت فرهنگ و ارزش‌های بومی هر منطقه و استقرار و پذیرایی در بافت های تاریخی و معماری سنتی با توجه به اقلیم منطقه از دیگر مزیت ها و جاذبه های اقامتگاه های بومگردی است.

ملاحی تصریح کرد: اقامتگاه های بومگردی، اقامتگاه هایی هستند که در محیط های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه راه اندازی می شود.

مدیر مجموعه بومگردی نخل پگروم سهیلی با بیان اینکه با توسعه بومگردی در مناطق روستایی کشور محیط زیست منطقه لطمه نمی بیند، تاکید کرد: با غذاهای محلی، استفاده از آرامش روستا، تجربه جدید، بهره بردن از زندگی روستایی، احیاء فرهنگ و رسوم روستاها و کاهش هزینه سفر از مزیت بومگردی بشمار می‌رود و موجب توسعه پایدار روستاها می شود.

وی بیان کرد: اسکان و پذیرایی میهمانان و علاقمندان در واحدهای بومگردی منبع درآمدی برای فعالان عرصه گردشگری است، ضمن اینکه گردشگران در مناطق روستایی، طبیعت، کوه و یا جنگل و کنار سواحل به خصوص در جزیره بزرگ قشم و جنوب کشور می توانند از اقلیم و طبیعت منطقه استفاده کنند.

ملاحی افزود: در واقع افراد محلی برای مهمانان توریست و گردشگران خود مکانی جذاب را به شیوه زندگی خودشان آماده و نه تنها خاطراتی خوش برای گردشگران و مهمانان خود فراهم می کنند بلکه منبع درآمدی نیز برای خانواده خود قراهم می کنند تا اقتصاد روستایی گردش مالی خود را داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت و رعایت ادب و احترام با گردشگران در مجموعه های بومگردی کشور تاکید کرد: با توجه به وجود بیش از ۳۰ جاذبه تاریخی و طبیعی در جزیره قشم توسعه بومگردی در این جزیره در سال های اخیر مورد توجه  گرفته و جنگل حرا، ژئوپارک قشم، غار خربس، قلعه پرتغالی ها، دره ستارگان،غار نمکدان و روستای سهیلی از مهمترین جاذبه های بومگردی قشم است که سالانه گردشگران زیادی از این جاذبه های طبیعی و تاریخی بازدید می کنند.

مدیر مجموعه بومگردی نخل پگروم سهیلی یادآورشد: با توجه به استقبال گردشگران داخلی و خارجی برای سفر به جزیره قشم، برای توسعه بومگردی در برخی از روستاهای قشم سرمایه گذاریهای زیادی توسط بومیان منطقه انجام شده تا از این ظرفیت گردشگری قشم به خوبی استفاده شود.

ملاحی بیان کرد: در این راستا با تکمیل مجموعه بومگردی نخل پگروم سهیلی در نزدیکی جنگل حرا، هم اکنون ظرفیت خوبی برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی در این روستا در این مجموعه بومگردی فراهم شده، زیرا بیشتر جاهای دیدنی جزیره قشم پدیده‌های طبیعی هستند که بسیار متفاوت از دیگر نقاط کشور است.

وی گفت: این مجموعه بومگردی در ۲۰۰ متری جنگل حرا با بیش از ۱۵۰۰ مترمربع وسعت دارای امکانات رفاهی مناسبی در این روستا است و علاقمندان به بومگردی در جزیره قشم می توانند برای استفاده از این مجموعه  گردشگری، با شماره” ۰۹۳۶۳۵۸۷۷۴۸ ” تماس بگیرند.

مدیر مجموعه بومگردی نخل پگروم سهیلی اظهارداشت: تکمیل این مجموعه بومگردی سال گذشته به پایان رسید و هم اکنون به طور متوسط روزانه ۳۰ نفر از گردشگران می توانند از این مجموعه استفاده کنند که فاصله آن با فرودگاه قشم حدود ۸ کیلومتر و فاصله آن از شهرستان قشم حدود ۴۵ کیلومتر و درگهان حدود ۲۵ کیلومتر است.

ملاحی با بیان اینکه روستای نمونه گردشگری سهیلی در این منطقه از بهترین مناطق دیدنی جزیره قشم محسوب می شود از تمام علاقمندان و گردشگران خواست برای استفاده از طبیعت و اکوسیستم جزیره قشم در این منطقه از این امکانات رفاهی این مجموعه در روستای سهیلی قشم استفاده کنند.

ملاحی، جزایر ناز قشم، جزیره هنگام، تنگه چاهکوه، غار خربس، قلعه پرتغالی‌ها، دشت بوخو، غار نمکدان قشم، قلعه نادری، جاده تلا، بندر تاریخی لافت، روستای گوران، دره تندیس ها، مقبره بی بی مریم، روستای توریاند، بام قشم، جزیره لارک، درگهان، کاسه سلخ، سنگ مادر و دختر، پارک کروکودیل ها، تنگه عالی محمد، آب انبار بی بی، پارک زیتون، ساحل تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، لنج سازی، روستای سهیلی و ساحل نقره‌ای را از دیگر جاذبه های گردشگری و بومگردی جزیره قشم عنوان کرد.

همچنین از دیگر مکان‌های دیدنی این جزیره زیبا می‌توان به چشمه گوری، چشمه کارگه، آکواریوم قشم، روستای برکه خلف، قلعه لافت، مسجد قبا، تپه  تاریخی کولغان، سد تاریخی پی‌پشت قشم، سد بالاتل، مسجد و بقعه‌ شیخ برخ و سردارامام قلی خان اشاره کرد.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button