حمل و نقل

وزیر راه وشهرسازی در مراسم روز دریانوردی؛

با اتصال بنادر شمالی و جنوبی باید از ظرفیت های کریدور شمال – جنوب به خوبی استفاده شود/ ایران سرزمین فرصت های ترانزیتی

وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران سرزمین فرصت های ترانزیتی و لجستیکی است و با اتصال بنادر شمالی و جنوبی به یکدیگر باید از این ظرفیت برای ترانزیت کالا در کریدور شمال – جنوب به خوبی استفاده شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حمل و نقل یران، مهرداد بذرپاش در مراسم گرامی داشت روز جهانی دریانوردی تاکید کرد: با اتصال بندر شهید رجایی به بندر کاسپین در شمال ایران تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و کشور های حاشیه دریای خزر می توانند از این مسیر به راحتی کالاهای خود را جابجا کنند.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به مزیت های اقتصاد دریا محور گفت: احکام خوبی در سند  اقتصاد دریا محور و برنامه هفتم توسعه تدوین شده است، تلاش می‌کنیم تا سه ماه آینده با  افتتاح راه‌آهن رشت – کاسپین، بندر شهید رجایی به دریای شمال و بندرکاسپین متصل شود.

بذرپاش بر اهمیت حمل ونقل ترکیبی و استفاده از آن در بنادر تاکید کرد و افزود: با توجه به موضوع اقتصاد دریا محور و موقعیت جغرافیایی و سیاسی ایران و وجود مرزهای دریایی در شمال و جنوب کشور وضعیت درآمد ارزی ایران از این موقعیت مناسب نیست که باید آسیب‌شناسی شود و راهکارهای  برون رفت از وضعیت موجود توسط صاحب نظران ارائه شود.

وی بهره مندی از ظرفیت‌های خدادادی کشور را برای نسل‌های آینده حائز اهمیت دانست و گفت: ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است، بنابراین ایران هم راه و هم راه حل است به این معنا که ایران گذرگاه اصلی عبور کالاهای اصلی از شمال و جنوب کشور است و همچنین باید فرصتی ایجاد شود تا عبور کالاهای اساسی سایر کشورها از مرزهای ایران محقق شود.

** قرارداد بلندمدت بهره‌برداری چابهار با هندی‌ها به زودی امضا می‌شود

بذرپاش با تأکید بر اینکه چاره‌ای جز تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان – یونسی – بیرجند – سرخس نداریم، گفت: قرارداد بلندمدت بهره‌برداری چابهار با هندی‌ها به زودی امضا می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: باید اولویت حمل کالا با ریل در دستور کار قرار گیرد و در همین راستا اسکله رو- رو ریلی بندر امیرآباد تا یک سال آینده تکمیل می‌شود.

بذرپاش با بیان اینکه باید بخشی از ظرفیت‌های بندری کشور به بخش خصوصی  با رعایت قوانین و مقررات واگذار شود، افزود: در این راستا ایجاد ۲۷ شهرک ساحلی در مسیر سواحل جنوب کار بزرگی است تا با افزایش جمعیت در این مناطق تولید ثروت از این مناطق مورد توجه قرار گیرد.

اظهار داشت: ۱۸۰۰ کیلومتر ساحل در جنوب کشور به غیر از جزایر داریم که چهار استان را در بر می‌گیرد  اما درآمد ارزی مرتبط با این میزان ساحل نداریم و تاکنون از ظرفیت اقتصاد دریا کم بهره برده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت ۶۵ درصدی عملیات تکمیل خط آهن چابهار – زاهدان گفت: منابع لازم برای تأمین تجهیزات بندری از محل تولید داخلی و یا سفارش خارجی تأمین شده است.

کارگروه اقتصاد دریا با محوریت معاون اول رئیس جمهور در دولت تشکیل شده است و جلسات به طور منظم در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: در توسعه سریع کریدورهای شمال – جنوب برنامه‌ریزی مدونی داریم «ایران راه» شعار اصلی ما در این بخش است باید به سمت تکمیل کریدور شمال – جنوب برویم.

وزیر راه و شهرسازی درباره خط آهن چاربهار اظهار داشت: مسیر چابهار تا زاهدان ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین عملیات قطعه زاهدان – بیرجند – یونسی به تازگی با حضور رئیس جمهور آغاز شده است.

بذرپاش با تأکید براینکه اقتصاد چابهار به خطوط ریلی شمال – جنوب در اقتصاد کشور مؤثر خواهد بود، عنوان کرد: تکمیل کریدور ساحلی جنوب کشور ادامه دارد از شلمچه تا گوادر به طول ۱۸۵۰ کیلومتر که ۱۳۰۰ کیلومتر آن به پایان رسیده است و ۵۵۰ کیلومتر مانده است که در کارگروه اقتصاد دریا مصوب شد این مسیر هرچه سریع‌تر تکمیل‌ شود.

وی افزود: تصمیم بعدی این کارگروه احداث ۲۷ شهرک ساحلی در سواحل جنوبی کشور و در چهار استان جنوبی است؛ تعداد زیادی مسکن در این شهرک‌های جدید ساخته خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه از واگذاری ظرفیت بنادر به بخش خصوصی و عمومی و سرمایه‌گذار خارجی استقبال می‌کنیم، گفت: محور بعدی کارگروه مذکور تکمیل اسلکه‌های رورو ریلی در بنادر خصوص بنادر شمالی کشور است که در این باره می‌توان به بندر امیرآباد اشاره کرد. این بندر متقاضی سرمایه‌گذاری خارجی دارد.

بذرپاش افزود: تأمین تجهیزات بندری تا پایان دولت رشد خوبی خواهد داشت. منابع لازم تدارک دیده شده است. سفارش‌گذاری در تولیدکننده داخل و خارج انجام شده است. همچنین توسعه سیلوها در بنادر در دستور کار است.

وی اظهارداشت: مکانیزه کردن تخلیه و بارگیری کالاها از کشتی‌ها در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است تا سرعت تخلیه و بارگیری افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه اتصال همه بنادر به خطوط ریلی از سیاست‌های اصلی وزارت راه است، گفت: انعقاد قرارداد بلندمدت بهره‌برداری از بندر چابهار با هندی‌ها به زودی انجام می‌شود. البته بندر چابهار جذابیت بسیاری برای سرمایه‌گذاری دارد و هر کشوری که برای سرمایه‌گذاری در این بندر اعلام آمادگی کند ما طبق مقررات استقبال می‌کنیم.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button