اقتصادیشهرسازی و عمران

تفاهم نامه تامین مسکن محرومان بین بنیاد مسکن و ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار به امضا رسید

تفاهم‌نامه همکاریهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار کشور با هدف تامین مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به امضا رسید.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران، این تفاهمنامه توسط علی آقامحمدی رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار و غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضا رسید.

 همکاری و هم افزایی و استفاده از ظرفیت‌های طرفین در این تفاهم‌نامه در راستای اجرایی شدن تعهدات دستگاه‌های موضوع تفاهمنامه مورخ هشتم خرداد ماه سال گذشته با هدف تامین مسکن اقشار فاقد مسکن و بد مسکن و همچنین نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد و حاشیه شهرها در مناطق هدف تفاهم‌نامه در چهارچوب سیاست‌های مصوب ستاد ملی بازآفرینی شهری از مهم‌ترین اولویت این تفاهم‌نامه تعیین شده است.

 دو طرف در این تفاهم‌نامه به توافق رسیدند که این تفاهمنامه از تاریخ امضا تا پایان برنامه هفتم توسعه اجرایی شود و با توافق طرفین در سال‌های بعد از آن نیز قابل تمدید خواهد بود.

انجام فرایند شناسایی زوج‌های جوان مستاجرین و محرومین واجد شرایط، انجام امور تسهیلگری در محلات هدف از طریق دفاتر تسهیلگری، شناسایی و معرفی خیرین به بنیاد مسکن جهت هماهنگی و همکاری در تامین مسکن محرومین واجد شرایط و  انجام اقدامات لازم جهت کوتاه شدن زمان فرایند صدور پروانه‌های ساختمانی از مهم‌ترین وظیفه ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار در این تفاهمنامه است.

همچنین تهیه طرح ساماندهی و بازآفرینی محلات هدف، تشکیل ستاد ویژه ساماندهی بافت‌های ناکارآمد شهری، بررسی وضعیت مالکیت افراد و چگونگی تصرف اراضی در محدوده مورد نظر، صدور سند مالکیت برای قطعات و اراضی تعیین تکلیف شده و اجرای عملیات نوسازی و بهسازی مسکن در محلات هدف از مهم‌ترین وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این تفاهمنامه است.

کمک به تامین مسکن مستاجرین معرفی شده با اولویت ساکنین محلات هدف، کمک به تامین مسکن محرومان محلات هدف با بهره‌گیری از ظرفیت و مشارکت خیرین و انجمن خیرین مسکن ساز، تامین زمین مورد نیاز واحدها از محل اراضی تملک شده از سازمان‌ها، اجرای پروژه‌های زیربنایی و روبنایی برابر توافقات و تعهدات به عمل آمده و همکاری با شهرداری وزارت راه و شهرسازی وسایر دستگاه و نهادهای ذیربط از دیگر وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این تفاهمنامه اعلام شده است.

رئیس ستاد توانمند سازی محلات کم برخوردار در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: در این تفاهم نامه که به امضا شد پس از بررسی در ۲۰۲۰ محله ۶۶ هزار نفر ثبت نام کردند و از بین آنها ۴۴ هزار نفر تایید نهایی شدند تا با امضای این تفاهم نامه با تامین زمین مسکن مورد نیاز واجدین شرایط که تقاضای مسکن آنها در حد وسع مالی تامین شود.

علی آقا محمدی افزود: با امضای این تفاهم نامه مردم واجد شرایط با طی فرآیندهای مورد نیاز صاحب مسکن‌می شوند و ما از همکاری بنیاد مسکن برای تامین ۳۰۰ هزار وحد مسکن برای محرومان جامعه که بیش از ۳ سال در این محلات مستاجر بودند، عملیاتی شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: سگونتگاه های غیر رسمی در حاشیه شهری و در بافت های فرسوده ناکارآمد مشکلاتی زیادی دارند و عموما اقشار کم درآمد در این سکونتگاه‌ها ساکن هستند.

غلامرضا صالحی افزود: ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی یکی از وظایف بنیاد مسکن است و هم اکنون زمین هایی که بنیاد در حاشیه روستاها و یا شهرها دارند می تواند با اختصاص زمین با استفاده از اعتبارات حساب ۱۰۰ امام ، دولت، بنیاد مسکن  و خیرین اقشار کم برخوردار و محروم جامعه را صاحب مسکن می کنیم و در این تفاهم نامه با توانمندسازی این محلات افراد ساکن در این محلات صاحب خانه می شوند.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button