حمل و نقلشهرسازی و عمران

۴ پروژه توسعه فرودگاه هاشمی نژاد مشهد به بهره برداری رسید/۱۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری

همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به مشهد مقدس، پروژه های توسعه ترمینال داخلی فرودگاه مشهد، توسعه اپرون فرودگاه مشهد، ۳ پل‌ ارتباطی انتقال مسافران و سامانه جدید کمک ناوبری ILS فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حمل ونقل ایران از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش امروز در سفر خود به مشهد مقدس پروژه توسعه ترمینال داخلی فرودگاه مشهد، توسعه اپرون فرودگاه مشهد، افتتاح ۳ پل‌ ارتباطی انتقال مسافران و سامانه جدید کمک ناوبری ILS فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد را با سرمایه گذاری بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال افتتاح کرد.

** توسعه ترمینال داخلی فرودگاه مشهد

بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، با بهره‌برداری از این پروژه، ۲۰ هزار مترمربع به فضای ترمینال داخلی فرودگاه مشهد افزوده شده و فضای آن به ۵۷ هزار مترمربع می‌رسد. همچنین، این پروژه عمرانی با رویکرد افزایش کیفیت خدمات‌دهی به زائران و مسافران در ۴ طبقه و با اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال احداث شده است.

با افتتاح پروژه توسعه ترمینال داخلی فرودگاه مشهد، این شهر بزرگ، سالانه، ظرفیت اعزام و پذیرش ۱۴ میلیون مسافر هوایی را خواهد داشت.

** توسعه اپرون فرودگاه مشهد

پروژه توسعه اپرون به مساحت ۸۰ هزار متر مربع، سبب افزوده ‌شدن ۱۵ پوزیشن جدید جهت پارک هواپیما در فرودگاه مشهد می‌شود که با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال احداث شده است.

** افتتاح ۳ پل‌ ارتباطی انتقال مسافران

همچنین در جهت افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به مسافران و زائران امام رضا(ع)، ۳ پل‌ ارتباطی انتقال مسافران با اعتباری بالغ بر ۶۳۰ میلیارد ریال، در ترمینال داخلی فرودگاه مشهد نصب و افتتاح خواهد شد.

** افتتاح سامانه جدید کمک ناوبری ILS فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد

سامانه قدیمی کمک‌ناوبری ILS فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد پس از ۲۶ سال فعالیت، خاموش و سامانه جدید با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال نصب شد که امروز با حضور وزیر راه وشهرسازی در فرودگاه مشهد به بهره برداری رسید.

نصب سامانه‌ی جدید ILS با توجه به وضعیت جوی فرودگاه مشهد، سبب کاهش تاخیر و فرود ایمن پروازها در شرایط مه‌، گرد و غبار و یا هنگام بارندگی می شود.

وزیر راه وشهرسازی به طرحهای توسعه ای بهره برداری شده در فرودگاه مشهد اشاره و بیان کرد: با افتتاح این طرحها ظرفیت پذیرش مسافر در فرودگاه بین المللی مشهد از هفت میلیون نفر اسمی در سال به ۱۰ میلیون نفر اسمی افزایش می یابد که البته از فرودگاه مشهد بیشتر از ظرفیت اسمی مزبور بهره گرفته می شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: میزان رشد در ظرفیت خدمات رسانی به مسافران در فرودگاه مشهد نویدبخش رسیدن به اهداف این وزارتخانه در رسیدن این فرودگاه به نقش واقعی خود در ترانزیت بین المللی است.

بذرپاش با بیان اینکه دو راهبرد “ایمنی” و تامین “آسایش” مردم را برای حوزه فرودگاه های کشور در نظر گرفته و به شرکت فرودگاهی ابلاغ شده است، گفت: تامین ایمنی مسافران در اولویت وزارت راه و شهرسازی است و تجهیزات کمک ناوبری که امروز در فرودگاه مشهد بهره برداری شد به ایمنی بالاتر پروازها، کاهش تاخیر و ارتقای ایمنی و کیفیت پروازها کمک می کند.

وی یکی از مشکلات پرتکرار فرودگاه بین المللی مشهد را هوای مه آلود آن در فصول مختلف دانست و گفت: این موضوع تاخیر یا کنسل شدن پروازها را به دنبال داشته و زمینه گلایه مندی مردم را فراهم کرده است، تجهیزات کمک ناوبری که امروز به بهره برداری رسید، امکان نشستن خلبان در هواپیما و انجام پرواز را فراهم کرده و میزان تاخیرها یا کنسلی پروازها را کاهش می دهد.

بذرپاش به تجهیزات مورد استفاده فرودگاه ها اعم از تجهیزات اطفای حریق و سیستم های هشدار دهنده و سایر تجهیزات کمک دهنده به ارتقای ایمنی فرودگاه ها اشاره و بیان کرد: تامین این تجهیزات برای همه فرودگاه ها در راس امور شرکت فرودگاهی قرار دارد، با وجود تحریم ها و کمبود منابع، موفق شدیم در بحث تامین ایمنی پروازها نمره خوبی دریافت کنیم.

ایرج منصوری

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری حمل و نقل و صنعت و معدن ایران / مدیرکل، سردبیر، دبیر، و خبرنگار اقتصادی ایرنا، رئيس دفتر اسبق خبرگزاری ایرنا در جمهوری آذربایجان (باکو) و منطقه آزاد کیش، کارشناس رسمی دادگستری

مطـالب مرتبـط

Back to top button